Eetu Karppanen: verkkokauppa- ja eCommerce- konsultti: vauhdilla myyntiä digitaaliseen kauppaan

Verkkokauppa on yrityksille mahdollisuus luoda uutta liikevaihtoa digitaalisesti.

Verkkokaupan ollessa ketterä perustaa ja mahdollisuus lunastaa digitaalisuuden tuomia hyötyjä nopeasti, tarjoaa se oikein tehtynä ja toteutettuna vauhdikasta myynnin kasvua.

Samalla se on liiketoimintaa uudessa ympäristössä. Kilpailussa ovat tasavertaisesti kaikki, jonka vuoksi asiakkaat täytyy todella löytää ja voittaa. Verkkokauppaa koskevien toimien tulee osua maaliin jokaisessa kasvun vaiheessa, ensimmäisistä tilauksista miljoonamyynteihin.

eCommerce, eli käännöksenä verkkokauppa, on kirjaimellisesti digitaalista kauppaa. Toimintaympäristön ollessa internet, on tämä perinteistä maailmaa ketterämpi, mutta myös abstraktimpi. Tästä johtuen se vaatii moniulotteista ymmärrystä seuraavista seikoista:

  • Strateginen ymmärrys: mitä olemme, kenelle ja miksi
  • Liiketoimintaymmärrys: miten toimimme tehokkaasti ja onnistumme liiketoiminnassa
  • Teknologiaymmärrys: miten verkkokaupan kehitys tukee liiketoimintaa ja mitä yleisesti kehitämme
  • Tavaran ostaminen ja hinnoittelu: mitä ostamme, mitä myymme ja mihin hintaan
  • Markkinointi: miltä näytämme ulospäin ja miten viestimme - miten luomme brändin
  • Asiakashankinta: miten teemme itsemme löydettäväksi ja kasvatamme myyntiä
  • Asiakaspalvelu: kuinka palvelemme kävijöitä ja asiakkaita
  • Myynti: mistä myyntimme koostuu, mitkä myyntikanavat valitsemme, miten käännämme kauppaa
  • Logistiikka: miten varastoimme, pakkaamme ja toimitamme

Osaamisvaateiden vuoksi, on verkkokaupan kanssa helppo ampua myös ohi. Samalla hukaten aikaa, rahaa ja tehoja tekemällä vääriä asioita.

Haluatko vauhdittaa verkkokauppaasi lunastamalla yli 7 vuoden edestä kokemusta verkkoliiketoiminnasta ja digitaalisesta kaupasta?

Taktinen ja strateginen konsultointi tuo lisää myyntiä verkkokauppaan

Verkkokaupan taktinen ja strateginen konsultointi on kiteyttävin kuvaus siitä, mitä kokemukseni yrityksellenne tarjoaa. Yhteistyössä saatte:

  • Oikotien verkkokaupan kasvuun - poimitaan matalalla roikkuvat hedelmät ensiksi ja lunastetaan nopeat voitot.
  • Näkemyksen vaadituista digimarkkinoinnin toimista joilla verkkoliiketoiminta kasvaa, olivatpa ne tehtyjä talon sisällä tai ulkoisten kumppaneiden kanssa
  • Vältät teknologisia umpisolmuja nyt ja tulevaisuudessa
  • Apua oikeiden kumppaneiden valintaan, mahdollisiin rekrytointeihin ja osaamisalueisiin, jotka täytyy verkkokaupan kasvun kannalta ratkaista
  • Vahvalla näkemyksellä ja kokemuksella varustetun verkkokaupan sparraajan ja verkkoliiketoiminnan kumppanin, joka auttaa ratkomaan yrityksenne haasteet digitaalisessa ympäristössä.

Kaikki tämä ketterästi sekä kevyesti ja mikä tärkeintä - riippumattomasta näkökulmasta. Asioit vain ja ainoastaan kanssani. Sooloyrittäjän etuja on, etten ole pakon edessä myymässä verkkokaupan kehitystä tai markkinointitekemistä, jotta maksaisin työntekijöideni palkat tai mikään muu kuin asiakkaan hyöty ajaisi motiivejani.

Tärkeintä on arvon tuottaminen verkkokauppasi ja liiketoimintasi kasvun eteen.

Kenelle verkkokaupan konsultointi sopii?

Olen perustanut verkkokaupan, joka ennen liiketoimintakauppaa vaihtoi 117 000 euroa vuodessa. Olen työskennellyt yrityksessä, jonka verkkokaupan myynti oli useamman miljoonaa euroa vuodessa. Nämä opit ovat tuonee kyvyn lähestyä verkkokauppaa niin pienestä, kuin isostakin näkökulmasta.

Edeltävät kokemukset ovat olleet verkkokaupan kasvun eri vaiheita, joita tulee lähestyä oikealla näkökulmalla, jotta kyetään ratkaisemaan oikeita haasteita oikeaan aikaan.

Verkkokauppakonsultoinnin asiakkaani ovat pääsääntöisesti seuraavaa kahta:

  • Olet pieni- tai keskisuuri verkkokauppa, joka on onnistunut löytämään asiakkaita ja todentamaan kaupallista kysyntää (jos olet vasta perustamassa verkkokauppaa tai verkkoliiketoimintaa, kurkkaa tämä kirjoitus)

TAI

  • Yrityksenne liikevaihto on 0,5 miljoonaa ja ylöspäin, jossa verkkokaupan halutaan olevan mahdollistamassa myynnin kasvua
  • Toimitte kuluttajavetoisessa liiketoiminnassa ja olette todentanut tavalla tai toisella tuotteille olevan kysyntää markkinoilla
  • Haluatte kasvaa kotimaassa tai olette tekemässä kansainvälistä verkkokauppaa
  • Omaatte kysymyksiä, joihin ei ole vielä vastausta

Miten yhteistyöhön päästään?

1. Ota yhteyttä

Eteneminen on simppeliä. Jps ylläolevat herättivät ajatuksen, että haluat kuulla lisää, jätä yhteydenotto tämän sivun alalaidasta.

Vaihtoehtoisesti puhelin 0400 342 155 tavoittaa arkisin ja vastaan maileihin (eetu@kuinka.agency) arkisin 24 tunnin sisään.

2. Tarkennetaan nykytilanne ja teidän tarpeet

Käydään yhdessä läpi teidän tilanne ja tarpeet, jotta nähdään onko jatkokeskustelulle tarvetta.

Yhteistyön täytyy tuntua molemmista sujuvalta ja teidän saada välitöntä hyötyä keskustelusta. Kaikki tämä luonnollisesti veloituksetonta tähän saakka.

Jos tarkennusten jälkeen uskon olevani teille avuksi verkkokaupan kasvussa, teen ehdotuksen, jonka pohjalta voimme jatkaa keskustelua. Ehdotukset voivat kulkea jotain kolmesta polusta:

Jos edeltävät eivät palvele tarpeitanne, on isomman kuvan strateginen taso tarjolla Kasvun Tiekartassa tai arkeen avuksi käytännönläheistä verkkokauppakoulutusta.

3. Päädytään yhteistyöhön

Jos ehdotusta on tarve räätälöidä, tehdään se yhdessä. Tavoite on saada yhteistyöstä molempia hyödyttävää tekemistä, eli ns. win-win -tilanne molemmille.

Tärkein tavoitteeni on tuottaa teille arvoa. Eli verkkokauppaan kasvua, kehitystä ja muutosta jolla tänään tekemällä saatte nyt ja tulevaisuudessa enemmän.

Lisää yhteistyömallista ja tavoistani voit lukea täältä.

Mitä verkkokaupan konsultti maksaa?

Pidän tiukasti kiinni omasta ajastani, joka tarkoittaa sitä etten varaa kalenteriani liian tukkoon. Tämän varmistaa sen, että voin keskittyä kunnolla asiakkaisiini ja heidän bisnekseen.

Edeltävän on tähän asti toteutunut parhaiten tekemällä yhteistyötä vähintään 1 henkilötyöpäivän kokonaisuuksissa, jossa päivähintani on 1200€. Kyseinen henkilötyöpäivä rytmittyy sovitusti sovitulle jaksolle ja sille mikä teidän tarpeenne on. Jos siis päädymme yhteistyöhön, karkeasti minimihinta on tuo.

Tärkeintä on kuitenkin se, että tekemiseni tuottaa teille arvoa. Jos tätä en kykene yhteistyössä lunastamaan, mitätöidään lasku.

Luonnollisesti isommissa projektikokonaisuuksissa hinnoittelu elää tarpeiden ja yhteistyön mukaisesti.

Meriitit

Olen konsultoinut, myynyt ja tehnyt lähes sadan asiakkaan kanssa liiketoimintaan vaikuttavia strategisia päätöksiä, digitaalisen markkinoinnin kanavia ja melkoisesti muutakin:

  • Perustanut kymmenittäin verkkosivuja ja muutaman verkkokaupan
  • Myynyt, tehnyt ja hallinnoinut maksettua mainontaa hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa: yli miljoonalla eurolla mainosrahaa, josta on tullut myyntiä kymmenillä miljoonilla euroilla
  • Nähnyt satoja Google Analytics -tilejä ja kymmenittäin verkkokauppoja konepellin takaa. Auditoinut kymmenittäin verkkosivuja teknisen, sisältöjen, navigaation, kaupallisuuden ja myynnin näkökulmasta
  • Luonut sisältöstrategioita, tuottanut strategisia ja taktisia sisältöjä, tehnyt vaikuttajayhteistöitä ja linkinrakennusta
  • Vetänyt kymmenittäin workshoppeja ja koulutuksia
  • Luonut digistrategioita, digimarkkinointitoimenpiteitä, mediasuunnitelmia, lanseerauksia ja liidigenerointia
Vahvuuteni on kuitenkin ollut toimia tulkkina kääntämässä digi- ja teknologiajargonia selkokieliseksi ihmisille, joille kolmikirjaimiset termit tai digimaailma eivät ole tuttua. Eli välttää tekemästä asioista suotta sen vaikeampia kuin ne todellisuudessa ovat.

Tarpeena verkkokauppakonsultti? Täällä ollaan!

Perusajatukseni yhteistyölle on aina seurava:

  • Ei ostopakkoa
  • Ei pitkiä sitoutumisia tai sopimuksia
  • Hommat läpinäkyvästi ja keskustellen 🤙🏼

Yhteistyön saralla on aina tärkeää, että te tiedätte mitkä ovat tuotettuja lopputuotoksia (deliverables), eli asioita jotka tuottavat verkkokaupalle ja liiketoiminnalle kasvua.

Joko haluat lopettaa yrityksesi digipuuhastelun ja hypätä syvään päätyyn hakemaan verkkokauppaan todellista kasvua? Ota yhteyttä alta ja jutellaan lisää!