Eetu Karppanen: verkkokauppa- ja eCommerce- konsultti: vauhdilla myyntiä digitaaliseen kauppaan

Verkkokauppa on herättänyt monelle yritykselle kiinnostuksen luoda uutta liikevaihtoa digitaalisesti.

Verkkokaupan ollessa ketterä perustaa ja mahdollisuus lunastaa digitaalisuuden tuomia hyötyjä nopeasti, mahdollistaa se oikein tehtynä ja toteutettuna vauhdikasta myynnin kasvua.

Samalla se on liiketoimintaa uudessa ympäristössä. Kilpailussa ovat tasavertaisesti kaikki, jonka vuoksi asiakkaat täytyy todella löytää ja voittaa. Verkkokaupassa tehtyjen tekojen tulee osua maaliin jokaisessa kasvun vaiheessa, ensimmäisistä tilauksista miljoonamyynteihin.

Verkkokauppa on digitaalista kauppaa abstraktissa markkinassa. Tämän vuoksi se vaatii osaamista ja ymmärrystä monesta asiasta, näiden taitojen ollessa pitkälti seuraavia:

  • Strateginen ymmärrys: mitä olemme, kenelle ja miksi
  • Liiketoimintaymmärrys: miten toimimme tehokkaasti ja onnistumme liiketoiminnassa
  • Teknologiaymmärrys: miten verkkokaupan kehitys tukee liiketoimintaa ja mitä yleisesti kehitämme
  • Tavaran ostaminen ja hinnoittelu: mitä ostamme, mitä myymme ja mihin hintaan
  • Markkinointi: miltä näytämme ulospäin ja miten viestimme - miten luomme brändin
  • Asiakashankinta: miten teemme itsemme löydettäväksi ja kasvatamme myyntiä
  • Asiakaspalvelu: kuinka palvelemme kävijöitä ja asiakkaita
  • Myynti: mistä myyntimme koostuu, mitkä myyntikanavat valitsemme, miten käännämme kauppaa
  • Logistiikka: miten varastoimme, pakkaamme ja toimitamme

Osaamisvaateiden vuoksi, on verkkokaupan kanssa helppo ampua myös ohi. Samalla hukaten valtavasti aikaa, rahaa ja tehoja tekemällä vääriä asioita.

Haluatko vauhdittaa verkkokauppaasi lunastamalla yli 7 vuoden edestä kokemusta verkkoliiketoiminnasta ja digitaalisesta kaupasta?

Lisää myyntiä verkkokauppaan

Verkkokaupan taktinen ja strateginen konsultointi on kiteyttävin kuvaus siitä, mitä kokemukseni yrityksellenne tarjoaa. Yhteistyössä saatte:

  • Oikotien verkkokaupan kasvuun - poimitaan matalalla roikkuvat hedelmät ensiksi ja lunastetaan nopeat voitot.
  • Näkemyksen vaadituista digimarkkinoinnin toimista joilla verkkoliiketoiminta kasvaa, olivatpa ne tehtyjä talon sisällä tai ulkoisten kumppaneiden kanssa
  • Vältät teknologisia umpisolmuja nyt ja tulevaisuudessa
  • Apua oikeiden kumppaneiden valintaan, mahdollisiin rekrytointeihin ja osaamisalueisiin, jotka täytyy verkkokaupan kasvun kannalta ratkaista
  • Vahvalla näkemyksellä ja kokemuksella varustetun verkkokaupan sparraajan ja verkkoliiketoiminnan kumppanin, joka auttaa ratkomaan yrityksenne haasteet digitaalisessa ympäristössä.

Kaikki tämä, ketterästi ja kevyesti ja mikä tärkeintä - riippumattomasta näkökulmasta.

Asioit vain ja ainoastaan kanssani. Sooloyrittäjän etuja on, etten ole pakon edessä myymässä verkkokaupan kehitystä tai markkinointitekemistä, jotta maksaisin työntekijöideni palkat.

Tärkeintä on arvon tuottaminen verkkokauppasi ja liiketoimintasi kasvun eteen.

Kenelle verkkokaupan konsultointi sopii?

Olen perustanut verkkokaupan, joka ennen liiketoimintakauppaa vaihtoi 117 000 euroa vuodessa. Olen työskennellyt yrityksessä, jonka verkkokaupan myynti oli useamman miljoonaa euroa vuodessa, eli osaan lähestyä verkkokauppaa niin pienestä, kuin isostakin näkökulmasta.

Edeltävän ovat verkkokaupan kasvun eri vaiheita, joita täytyy lähestyä oikealla näkökulmalla, jotta ratkaistaan oikeita ongelmia oikeaan aikaan.

Kuvaisin parhaiten verkkokauppakonsultoinnin asiakkaita seuraavilla tavoilla:

  • Olet pieni- tai keskisuuri verkkokauppa, joka on onnistunut taklaamaan jo alkupään strategisen vaiheen (jos olet vasta perustamassa liiketoimintaa ja verkkokauppaa, kurkkaa tämä kirjoitus)

TAI

  • Yrityksenne liikevaihto on 1 miljoonaa ja ylöspäin, jossa verkkokaupan halutaan olevan keskeinen myynnin kasvun mahdollistaja
  • Toimitte kuluttajavetoisessa liiketoiminnassa ja olette todentanut tavalla tai toisella tuotteille olevan kysyntää markkinoilla
  • Olette lähdössä vakavasti kasvattamaan verkkokauppaa kotimaassa tai kansainvälisesti ja omaat kysymyksiä, joihin tarvitset apua tai näkökulmaa

Miten yhteistyö toimii?

1. Ota yhteyttä

Eteneminen on simppeliä: ylläolevat herättivät ajatuksen, että haluat kuulla lisää ja jätät yhteydenoton tämän sivun alalaidasta.

Puhelin 0400 342 155 tavoittaa arkisin ja vastaan maileihin (eetu@kuinka.agency) arkisin 24 tunnin sisään.

2. Tarkennetaan tilanne

Käydään yhdessä läpi tilanteenne, jotta nähdään onko jatkokeskusteluille tarvetta.

Pääsääntöisesti yhteistyön täytyy tuntua molemmista hyvältä ja teidän saada välitöntä hyötyä keskusteluista kanssani. Kaikki tämä luonnollisesti veloituksetonta tähän saakka.

Jos tarkennusten jälkeen uskon voivani tuottaa teille liiketoiminnan kasvua, teen ehdotuksen jolla voimme lähteä etenemään.

Ehdotukset voivat kulkea jotain kolmesta polusta:

  • Verkkokaupan jäsennys ja digimarkkinoinnin auditointi
  • Pistosparraukset selkeän tietyn ongelmakohdan ratkaisemiseksi
  • Jatkuva kuukausitasoinen sparraus verkkokaupan kasvattamiseksi

Jos edeltävät eivät palvele tarpeitanne, on ns. isomman kuvan strateginen taso tarjolla Kasvun Tiekartassa ja koulutukset, workshopit ja muut esitykset, vaikkapa verkkokauppakulmalla, puheenvuorot ja koulutukset -osiossa.

3. Päädytään yhteistyöhön

Jos ehdotusta on tarve räätälöidä, tehdään se yhdessä. Tavoite on saada yhteistyöstä molempia hyödyttävää tekemistä, eli ns. win-win -tilanne molemmille.

Tärkein tavoite on, että yhteistyöni tuottaa teille arvoa. Eli liiketoiminna kasvua, kehitystä ja muutosta jolla tänään tekemällä saadaan tulevaisuudessakin enemmän.

Lisää yhteistyömallista ja tavoistani voit lukea täältä.

Mitä verkkokaupan konsultti maksaa?

Pidän melko tiukasti kiinni omasta ajastani, joka tarkoittaa sitä etten buukkaa kalenteriani liian tukkoon.

Olen todennut tämän toteutuvan parhaiten tekemällä yhteistyötä vähintään 1 henkilötyöpäivän kokonaisuuksissa, jossa päivähintani on 1200€.

Kyseinen henkilötyöpäivä rytmittyy sovitusti sovitulle jaksolle ja sille mikä teidän tarpeenne on. Karkeasti kuitenkin yhteistyön ns. minimihinta on tuo.

Tähän asti 2021 vuoden aikana asiakkailleni (9 kpl) lähetettyjen laskujen keskikoko on ollut 2210€ (alv 0%).

Luonnollisesti isommissa projektikokonaisuuksissa hinnoittelu elää tarpeiden ja yhteistyön mukaisesti.

Meriitit

Olen konsultoinut, myynyt ja tehnyt lähes sadan asiakkaan kanssa liiketoimintaan vaikuttavia strategisia päätöksiä, digitaalisen markkinoinnin kanavia ja melkoisesti muutakin:

  • Perustanut kymmenittäin verkkosivuja ja muutaman verkkokaupan
  • Myynyt, tehnyt ja hallinnoinut maksettua mainontaa hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa: yli miljoonalla eurolla mainosrahaa, josta on tullut myyntiä kymmenillä miljoonilla euroilla
  • Nähnyt satoja Google Analytics -tilejä ja kymmenittäin verkkokauppoja konepellin takaa. Auditoinut kymmenittäin verkkosivuja teknisen, sisältöjen, navigaation, kaupallisuuden ja myynnin näkökulmasta
  • Luonut sisältöstrategioita, tuottanut strategisia ja taktisia sisältöjä, tehnyt vaikuttajayhteistöitä ja linkinrakennusta
  • Vetänyt kymmenittäin workshoppeja ja koulutuksia
  • Luonut digistrategioita, digimarkkinointitoimenpiteitä, mediasuunnitelmia, lanseerauksia ja liidigenerointia
Toimin usein tulkkina kääntämässä digi- ja teknologiajargonia selkokieliseksi ihmisille, joille kolmikirjaimiset termit tai digimaailma eivät ole tuttua.

Tarpeena verkkokauppakonsultti? Täällä ollaan!

Asioista ei tarvitse tehdä vaikeaa, tämän vuoksi perusajatus yhteistyölle on aina seurava:

  • Ei ostopakkoa
  • Ei pitkiä sitoutumisia tai sopimuksia
  • Hommat läpinäkyvästi ja keskustellen 🤙🏼

Yhteistyön saralla on aina tärkeää, että te tiedätte mitkä ovat tuotettuja lopputuotoksia (deliverables), eli asioita jotka tuottavat verkkokaupalle ja liiketoiminnalle kasvua.

Joko haluat lopettaa yrityksesi digipuuhastelun ja hypätä syvään päätyyn hakemaan verkkokauppaan todellista kasvua? Ota yhteyttä alta ja jutellaan lisää!