Subscription Boxes – kuluttajan koukuttajat

Eetu Karppanen kirjoitti 23.11.2015 klo 09:40 kategoriaan Verkkokauppa

Verkkokaupan kasvun ja osaltaan helpomman elämän puolesta puhuu viimeisten neljän vuoden aikana kansainväliseksi trendiksi nousseet tilauslaatikot (subscription boxes).

Käytännössä siis tiettyihin tuotekategorioihin erikoistuneet laatikot jotka usein pohjautuvat jatkuvaan tilausmalliin. Kustannusta vastaan laatikko toimitetaan tietyin aikavälein sisältäen, joko kuratoidut, itse valikoidut tai täysin satunnaiset tuotteet.

Kansainvälisesti boksibisnes on suurta. Pelkästään kosmetiikkapuolelta löytyy listattavaksi lukemattomia vaihtoehtoja, ehkä tunnetuimman Birchboxin lisäksi. Näin alkuun listalle voidaan lisätä mm. Ipsy, BeautyArmy, MemeBox, GoodeBox ja curlBOX

Vaihtoehdot eivät kategoriatasolla lopu yksinomaan kosmetiikkaan. On olemassa premium-laatikoita kuten SVBSCRIPTION, joka toimitetaan kolmen kuukauden välein invite-only-periaatteella 539 dollarin hintaan. Löytyy kuukausilaatikkoa koirille: Barkbox tai karkkihiirten oma vaihtoehto CandyClub.

Suomessa näistä palveluista huomionarvoisin lienee Birchboxin jalanjäljissä seurannut LivBox, joka on kosmetiikkalaatikko, jota toimitetaan tilaajille kuukausittain 16,90 euron hintaan. LivBoxin osalta on huomioita, että taustalta löytyy kuitenkin muskeleita, sillä se on osa Sanoman konsernia. Suomen kotimarkkinoilla Livbox-laatikko on saanut otettua oman markkinaosuutensa haltuun tekemällä intensiivisesti yhteistyötä lifestybloggaajien ja kauneusvloggaajien kanssa.

Miehet, miehet, miehet

Yhtälailla rapakon tapana tilauslaatikoiden osalta on korostunut miehille suunnatut laatikot. Jo useamman vuoden toiminut, monelle tuttu, Dollar Shave Club on siivittänyt osaltaan tilauslaatikoiden kasvutahtia.

Kuten kosmetiikassa, ei miesten puolellakaan vaihtoehdot jämähdä tähän. Manpacks tarjoilee omien toiveiden mukaisesti kaikki oletetut tarpeet miehille, kuten bokserit, sukat, aluspaidat, kosmetiikan, partaterät ja kondomit. Tästä kun jatketaan seuraavalle vaatekerrokselle, on lisää taas tarjolla.

Dapperbox toimittaa kaikki herrasmiesten asusteet kuukausittain. Englannissa vielä käynnistysvaiheissa oleva Crewfitter lähettää 40 punnan hintaan 2-3 asukokonaisuutta, joita voi pitää kuukauden ja tämän jälkeen palauttaa. Jos asu istuu hyvin, sen voi myös ostaa -30% jälleenmyyntihintaan.

Five Four Club taas tarjoaa kuukausittaisesti kuratoidun vaatelaatikon. Vielä kun nämä kuukausittaiset toimitukset lähes suoraan vaatekaappiin saataisiin tänne pohjolaankin, luulisi suomalaisten miesten vaateostojen kääntyvän kasvuun.

Trunk Club ei ole varsinaisesti kuukausitilauslaatikko, mutta osoitus hyvästä palvelumuotoilusta. Trunk Clubin idea perustuu sille, että täytät ensiksi tyylikyselyn (kuinka pukeudut töihin tai vapaa-ajalle, mistä tyyleistä pidät, mitkä brändit ovat mieleen, vaatekoot, jne) jonka jälkeen he yhdistävät tiedot henkilökohtaiselle stylistille. Stylisti valitsee vaatteet, jotka hyväksymisen jälkeen toimitetaan. Kun laatikko on kolahtanut ovelle, on 10 päivää aikaa kokeilla vaatteet ja palauttaa niistä ne jotka eivät istuneet. Tietenkin logistiikkatrendin tapaan ilman postikuluja. Kulloisen laatikon hinta määräytyy aina sen sisältämien vaatteiden mukaan.

subscription-boxes-tilauslaatikot-post

Tilauslaatikot ovat verkkokauppaa

Kokonaisuudessaan tilauslaatikoiden määrä erityisesti Yhdysvaltojen, Kanadan ja Englannin osalta on olleet kasvussa viimeisen viiden vuoden aikana. My Subscription Addiction on listannut laatikoita ja sivustoa selatessa on helppo huomata vaihtoehtojen loputtomuus.

Täällä pohjoisessa pienempien asukasmäärien osalta juuri tämän liiketoimintamuodon kasvu ei kuitenkaan ole vielä ollut merkittävää. Osaltaan liiketoiminnan perusteita on ollut luomassa eri ruokakassit, joita alkaa olemaan meillä jo useampia.

Laatikkotilauspalveluiden vähäinen määrä Suomessa johtunee osaltaan myös siitä, että se edustaa verkkokauppaa. Ikävä yleistys, mutta suomalaisten yritysten verkkokauppaosaaminen on tällä hetkellä vielä aktiivisessa kehitysvaiheessa. Kuukausittaisen tilauspalvelun rakentamiseksi nyt olisi loistava aika ottaa rohkeita pelinavauksia ja tarttua tilaisuuteen. Yritykset joilla on jo olemassaolevaa liiketoimintaa, sopiva tuotekategoria ja varastossa tavaraa olisivat tässä kentässä todella vahvoilla. Koko laatikkotilausten mekaniikka on hyvin samankaltainen kuin vaikkapa Spotifyllä tai Netflixillä. Ne taas ovat hyvä osoitus siitä, että jopa me suomalaisetkin olemme valmiita maksamaan, jos palvelun tai tuotteen koetaan tuovan hyötyä tai lisäarvoa.

Nyt vain kysymyksenä, että mitkä yritykset ovat ne, jotka uskaltaa?

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.