Oikeasti pitkän linjan SEO -konsultti

Miten päädyin hakukoneoptimoinnin asiantuntijaksi, eli SEO -konsultiksi?

Ammatillinen tieni löytyi vahingossa, kun vuonna 2007 rekisteröidyin Twitteriin.

Tämä oli aikaa, kun kyseinen kanava ei toiminut sumutorvena jokaiselle yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneille. Jo tällöin siellä kuitenkin oli digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia jakamassa viisauttaan.

Muistan miettineeni, miten on mahdollista, että joku kertoo läpinäkyvästi kaiken mitä osaa. Laadukkaita artikkeleita löytyi lukemattomista - olipa aiheena sitten hakukoneoptimointi, verkkosivujen sisällöt, hakusanamainonta tai konversio-optimointi.

Luin usean vuoden ajan lähes kaiken mikä eteen sattui, vaikka aktiivisesti en tajunnut tehdä tuolla tiedolla mitään. Opiskelin koko hakukoneoptimoinnin maailman Twitteristä lukemalla artikkeleja.

Nämä Twitteristä löydetyt sisällöt kerryttivät teoriaa. Konkretia syntyi sivuprojekteina ja erilaisten sivustojen rakentamisena. Mielestäni tämä on edelleen paras oppikoulu digimarkkinoijaksi.

Oivalsin näille taidoille olevan kysyntää, että joku oli valmis maksamaan rahaa tästä teoriasta ja konkretiasta. Päädyin siis niin tekemään kuin konsultoimaan hakukoneoptimointia.

Vuosien saatossa osaaminen jalostui verkkosivustojen uudistuksissa, CRM -projekteissa, sosiaalisen median konsultoinnissa ja sieltä täysipainoisesti jatkui hakukoneoptimointiin, hakusanamainontaan ja tulospohjaiseen markkinointiin.

Kaiken keskiössä on ollut kuitenkin aina hakukoneoptimointi (SEO). Epäseksikäs termi, joka pitää sisällään lukemattomasti teknisiä termejä.

Hakukoneoptimoinnin kolme pääkomponenttia

Hakukoneoptimointi pitkälti siis rakentuu kolmeen pääkomponenttiin:

  • tekniseen
  • sisäiseen
  • ulkoiseen

Tekninen hakukoneoptimointi (technical SEO)

Hakukoneoptimoinnin maailma auttoi ymmärtämään verkossa teknisten seikkojen vaikutukset, sisältöjen merkityksen ja kaupallisen potentiaalin tunnistamisen. Eli teknisen hakukoneoptimoinnin.

Tekninen hakukoneoptimointi on tavallaan verkkosivustojen kivijalka, johon sisältyy käytettävyyttä, toimivuutta ja luettavuutta. Niitä juttuja joita ohjelmistokehittäjien tai kooditalojen pitäisi hoitaa hyvin.

Sisäinen hakukoneoptimointi (on-page SEO)

Sisäinen hakukoneoptimointi on asiakkaan asiakkaan ymmärtämisen ja keinot joilla kiinnostus herätetään.

Sisäinen on viesti ja sanoma - se mitä ja miten sanotaan. Toisaalta miten tuotettu sisältö saadaan tehokkaasti palvelemaan löydettävyyttä, tekemään brändistä kiinnostavan ja lisäämään myyntiä.

Ulkoinen hakukoneoptimointi (off-page SEO)

Ulkoisessa hakukoneoptimoinnissa puhutaan sisältöjen yläpuolella olevista viestinnällisistä toimista. Kun ymmärretään yrityksen vaikutuspiiri ja sidosryhmien tuottamat mahdollisuudet, löytyy keinoja kasvattaa liiketoimintaa.

Olivatpa nämä vaikutuspiirit sitten medioita, vaikuttajia, asiakkaita tai muita toimialaan jotenkin sitoutuneita. Ulkoinen on mitä PR- ja viestintätoimistot tekevät: stuntteja tai vakavia asioita joilla yritys lunastaa paikkansa muiden mielessä.

Tyypillisesti perusajatuksena on saada ulkoisia linkkejä, jotka vahvistavat oman sivuston luonnollista löydettävyyttä. Mutta yhtälailla vahvistavat brändiä ja samalla kasvattavat tunnettuutta.

Mikä tekee SEO -konsultista osaajan?

Yli 10-vuotisen taipaleen aikana olen saanut kattavan ymmärryksen siitä kuinka hakukoneoptimointi, kovin teknisenä terminä, todellisuudessa on ainoastaan strategisia valintoja yritysten kasvussa.

Hakukoneoptimoinnissa joutuu usein kantamaan analyytikon, koodarin, sisällöntuottajan, viestintäkonsultin ja markkinoijan hattuja, jonka vuoksi SEO-konsulteista tulee helposti liiketoimintakonsultteja.

Koska Suomen markkina on pienehkö pelikenttä, päätyvät täällä kaikki osaavat SEO -konsultit väistämättä tekemään aikalailla kaikkia yllä kuvattuja hakukoneoptimoinnin osa-alueita. Osa paremmin, osa huonommin.

Tarpeena SEO -konsultti? Täällä ollaan!

Hakukoneoptimoinnin ollessa oma bread & butter -osioni, tulevat vaaditut toimet selkärangasta. Kymmenvuotinen taival ja kymmenittäin projekteja on varmistanut, että pakki on täynnä työkaluja sekä oppeja.

Asiakkaita joiden kanssa olen ennättänyt vuosien varrella työskentelemään ovat olleet mm. seuraavia: Tekniikan akateemiset (TEK), Eerola-Yhtiöt, Ikaalisten Matkatoimisto, Lidl, Kekäle, Hong Kong (nykyinen Rusta), Med Group (nykyinen Onni) ja Nettix (tunnetuimpana palvelunaan Nettiauto).

Kilometrit hakukoneoptimoinnin kanssa ovat ohjanneet tekemistä viime vuosina enemmän viestinnällisiin kulmiin. On-page, sisältöstrategiat ja luova linkinrakentaminen ovat teemoja joista edelleen isosti innostun.

Ensisijaisesti teen verkkokauppojen liiketoimintakonsultointia ja digitaalisen kasvun mahdollistamista, mutta tähän voi liittyä olennaisesti myös tarinat ja viestit joilla muutosta synnytetään.

Otan siis vaihtelevasti (enemmän omasta mielenkiinnosta kuin pakosta) SEO -henkisiä asiakkuuksia tai projekteja vastaan. Hintaluokat projekteissa alkavat yhden työpäivän hinnasta, eli 1200 eurosta ylöspäin.

Jatkuvan hakukoneoptimoinnin kanssa puhutaan tyypillisesti sisältösparreista, joista löytyy lisätietoa täältä. Myös hakukoneoptimoinnin tai digimarkkinoinnin koulutukset ovat tuttua kauraa.


Jos haluat verkosta lisää myyntiä, etsit ketterää ja kokenutta SEO-konsulttia ratkaisemaan luonnollisen liikenteen haasteita, täällä ollaan. Jollei projekti resonoi, löytyy allekirjoittaneelta myös hyvä lista hakukoneoptimoinnin osaajia joiden kanssa jutella lisää.

Eetu Karppanen