eCommerce Manager / Verkkokauppapäällikkö


eCommerce Manager eli verkkokauppapäällikkö eroaa verkkokauppiaasta yleistäen siinä, että eCommerce Manager on palkattu ja verkkokauppias on omistaja tai yrittäjä.

Tyypillisesti verkkokauppapäällikön toimenkuvaan sisältyy tiimin johtaminen. Verkkokauppapäällikkö raportoi organisaation koosta riippuen CDO:lle, toimitusjohtajalle tai markkinointijohtajalle.

eCommerce Managerin tehtävänkuva

eCommerce Managerin tehtävä voi pitää sisällään mm. seuraavia tehtäviä:

  • Verkkokaupan operatiivisten toimien johtaminen – myynnistä markkinointiin
  • Verkkokaupan osalta digitaalisen markkinointistrategian suunnittelu, ohjaus ja toteuttaminen
  • Vastuu verkkokaupan teknisestä kehityksestä ja kehittymisestä
  • Verkkokaupan asiakaskokemuksen johtaminen
  • Myynnin edistäminen valikoimaa optimoimalla tai kasvattamalla
  • Kumppanivalinta ja näiden johtaminen

Suomalaisten verkkokauppojen koko pakottaa eCommerce Managerin usein tekemään myös tiettyjä toimia talon sisältä, jolloin ylläolevan lisäksi (tai sijaan) tehtävänkuvassa voi olla seuraavia toimia:

  • Digitaalinen markkinointi: hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, sosiaalisen median markkinointi, kumppanuusmarkkinointi
  • Käytettävyyden tehostaminen: konversio-optimointi, kyselyt, heatmapit, A/B-testaus
  • Analytiikka: BI-data, data-analyysit, verkkoanalytiikka (Google Analytics) ja tag management (Google Tag Manager)
  • Sisällöntuotanto: kuvat, kirjoittaminen, videot
  • Verkkokauppa-alustan hallinnointi
  • Asiakaspalvelutoimet
  • Logistiikka: keräily, pakkaaminen, lähettäminen

eCommerce Managerin palkka

Digitoimenkuviin erikoistunut rekrytointitalo Marbles kertoo eCommerce Managerin palkan pyörivän 4000-5000 euron palkkaluokassa.

eCommerce Managerin koulutus

Verkkokauppapäällikön tehtäviin ajautuu usein markkinointitaustaiset henkilöt, joilla on kykyä hahmottaa myös verkkokauppojen teknistä puolta. Koulutustausta voi olla mitä tahansa kaupallisesta tekniseen korkeakoulutukseen – tai itseoppimiseen.

Mitään valmistavia kouluja verkkokauppaosaajaksi ei ole, vaan isoin oppi laaja-alaiseen osaamiseen tulee ainoastaan tekemällä.

Alalle pääsemiseksi on vuoden 2017 aikana syntynyt mm. Edututorin ohjaama eCommerce Academy no. 1 ja tätä kautta kokonainen eCommerce Academy-koulutusohjelma, joka antaa mahdollisuuden päästä oppimaan ja kehittymään alan osaajaksi.

Kysyttävää?

Onko kysyttävää – klikkaa vasemmalta tai oikealta “Kysyttävää”-nappia ja kysy. Vastaan veloituksetta, jotta pääsen myös itse oppimaan mikä ammatissa kutkuttaa tai mietityttää.

TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.