eCommerce Manager / Verkkokauppapäällikkö


eCommerce Manager eli verkkokauppapäällikkö eroaa verkkokauppiaasta yleistäen siinä, että eCommerce Manager on palkattu ja verkkokauppias on omistaja.

Tyypillisesti verkkokauppapäällikön toimenkuvaan sisältyy tiimin johtaminen. Verkkokauppapäällikkö raportoi organisaation koosta riippuen CDO:lle, toimitusjohtajalle tai markkinointijohtajalle.

eCommerce Managerin tehtävänkuva

eCommerce Managerin tehtävä voi pitää sisällään mm. seuraavia tehtäviä:

  • Verkkokaupan operatiivisten toimien johtaminen – myynnistä markkinointiin
  • Verkkokaupan osalta digitaalisen markkinointistrategian suunnittelu, ohjaus ja toteuttaminen
  • Vastuu verkkokaupan teknisestä kehityksestä ja kehittymisestä
  • Verkkokaupan asiakaskokemuksen johtaminen
  • Myynnin edistäminen valikoimaa

Suomalaisten verkkokauppojen koko pakottaa eCommerce Managerin usein tekemään myös tiettyjä toimia talon sisältä, jolloin ylläolevan lisäksi (tai sijaan) tehtävänkuvassa voi olla seuraavia toimia:

  • Digitaalinen markkinointi: hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, sosiaalisen median markkinointi, kumppanuusmakrkinointi
  • Käytettävyyden tehostaminen: konversio-optimointi, kyselyt, heatmapit, A/B-testaus
  • Analytiikka: BI-data, data-analyysit, verkkoanalytiikka (Google Analytics) ja tag management (Google Tag Manager)
  • Sisällöntuotanto: kuvat, kirjoittaminen, videot
  • Verkkokauppa-alustan hallinnointi
  • Asiakaspalvelutoimet
  • Logistiikka: keräily, pakkaaminen, lähettäminen

eCommerce Managerin palkka

Digitoimenkuviin erikoistunut rekrytointitalo Marbles kertoo eCommerce Managerin palkan pyörivän 4000-5000 euron palkkaluokassa.

eCommerce Managerin koulutus

Verkkokauppapäällikön tehtäviin ajautuu usein markkinointitaustaiset henkilöt, joilla on kykyä hahmottaa myös verkkokauppojen teknistä puolta. Koulutustausta voi olla mitä tahansa kaupallisesta tekniseen korkeakoulutukseen – tai itseoppimiseen.

Mitään valmistavia kouluja verkkokauppaosaajaksi ei ole, vaan isoin oppi laaja-alaiseen osaamiseen tulee ainoastaan tekemällä.

Alalle pääsemiseksi on vuoden 2017 aikana syntynyt mm. Edututorin ohjaama eCommerce Academy no. 1 ja tätä kautta kokonainen eCommerce Academy-koulutusohjelma, joka antaa mahdollisuuden päästä oppimaan ja kehittymään alan osaajaksi.

Kysyttävää?

Onko kysyttävää – klikkaa vasemmalta tai oikealta “Kysyttävää”-nappia ja kysy. Vastaan veloituksetta, jotta pääsen myös itse oppimaan mikä ammatissa kutkuttaa tai mietityttää.

TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.