Kieroutuneesti kauppaa rakastava

Kauppa on aina kiehtonut. Jopa vähän kieroutuneesti ja isolla innostuksella. Kantava ajatus siitä kuinka valikoima kohtaa palvelun kautta asiakkaan, on tuntunut hykerryttävältä.

Olen tykännyt kaupoissa kiertelystä, enkä ole ollut niitä puolisoita joita vaimon vaatekauppakierrokset ovat ahdistaneet. Kaupan maailmassa kaikkien työvaiheiden ja prosessien näkeminen lattiatasolta ovat aina olleet kiinnostavia nähdä.

Digitaalisen maailman ottaessa lämpimään syliin, olivat verkkokaupat luonnollinen jatkumo sylistä annetulle ohjaukselle kohti omia askeleita.

Päädyin perustamaan Tanstoren, jossa täytin tarvettani päästä perustamaan verkkokauppa. Piilevänä omistajastrategiana oli samalla todentaa itselleni, osaanko digimarkkinointia. Ja toisaalta jos kauppa rahottaisi vuosittaiset lomamatkat, olisi se jo kova juttu.

Tuotevalikoima ja liiketoiminta tulivat sivussa. Kuten bisneksessä aina, pitää olla vilpitöntä uskoa siihen, mitä myykään, niin sille on (oltava) kysyntää.

Viisivuotinen taival verkkokauppiaana syntyi vessakäynnistä.

Vaimoni vaikutuksesta altistuin vessassa kosmetiikkapullolle, jonka sisältö oli itseruskettavaa. Ruskean pullon sivuun oli vihaisen naksauksen kera hintalappukoneesta ulos ammuttu punainen hintalappu.

Pullo kädessä ajatus jatkui kysymykseksi: voisiko itseruskettavat ja aurinkovoiteet kantaa erikoistuneeksi verkkokaupaksi saakka?

Askeleita eteenpäin, kyllähän ne kantoi. Laitettiin yhtiökumppanin kanssa kymppitonni rahaa kiinni, perustettiin kauppa ja alettiin myymään.

Viiden vuoden ja yli 400 000€ kumulatiivisen liikevaihdon karttumisen aikana sai syvän oppikoulun verkkokauppaan ja rasvabisneksen syövereihin.

Sain tehdä lukemattomia virheitä, mutta pääsin ratkaisemaan vähintään yhtä monta haastetta. Ja jos puhuttaisiin tuurista, ilman tuota kokemusta en usko, että tätä viestiä tänään tässä kirjoittaisin.

Tuo yrittäjäjakso aloitti monivuotisen retken verkkokaupan maailmaan, jonka varrelle on lyöty lukemattomasti oivalluksia ja perspektiiviä myös monen muun (verkko)kaupan toiminnasta.

Vaikka juuri nyt ei omaa verkkokauppaa harteilla olekaan, ei kauppiashenki ja syvä intohimo kauppaan ole kadonnut. Itseasiassa vastavuoroisesti sanoisin sen ainoastaan voimistuneen.

Retki jatkuu siis edelleen.