Ympyrä sulkeutuu: vuosi 2016

Eetu Karppanen kirjoitti 02.01.2017 klo 19:45 kategoriaan Arkista

Taas tuli 12 kuukautta kokonaista vuotta täyteen. Edellisvuoden kirjoituksesta ei tunnu, että olisi kulunut jo samainen määrä aikaa, mutta tässä sitä taas ollaan.

Kuten edellisvuosi, tämäkin kohteli allekirjoittanutta hyvin ja kokonaisuudessaan niin henkilökohtainen kuin ammatillinen elämä on näyttänyt mittaristonsa puolesta plussaa ja väriltään vihreää.

Mikä meni hyvin vuonna 2016?

Tavallaan yhden aikakauden päätös oli täysipäiväisen yrittäjyyden loppu. Suuntaus jäi taakse, joka näin jälkikäteen nähden oli omasta kulmastani, erityisesti ammatillisen oppimisen ja tekemisen kannalta erittäin hyvä päätös.

Kesäkuun alusta asti Arvolaisena olleena, olen viihtynyt enemmän kuin hyvin. Omalla työpöydällä olleet työtehtävät ovat olleet haastavia kuin mielenkiintoisia. Tämä sikäli voi kuulostaa kliseeltä, mutta nautin siitä että työpaikalle menemisessä on samoja fiiliksiä kuin kotiin tulemisessa.

Myös Arvon osalta olen erittäin innoissani siitä, että vilpittömästi olemme yksi Suomen kovatasoisimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista ja harvinaisuus jo sikäli, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti vain (verkko)kauppoja. Vuodelle 2017 onkin tarkoitus painaa kaasua vielä entisestään ja nostaa se kissanhäntä jota tähän asti ei olla vielä oman tekemisen osalta nostettu.

Tanstoren vuosi 2016 oli kaikenkaikkiaan ihan OK. Hyvänä asiana pienehkö liikevaihdon kasvu, joka kuitenkin pomppasi kuusinumeroiseksi. Huomioitavaa on toki se, että samanaikaisesti tehtyjä työtunteja kuin toimenpiteitä tuli Arvolla aloittamisen myötä huomattavasti vähemmän.

Edellisvuonna vapaa-ajan puolella oli toiveina ja tavoittena lukea enemmän ja matkustaa. Kaksi asiaa jotka on onnistuneesti mennyt maaliin: Kuala Lumpur, Bali ja Kööpenhamina koettu sekä Kindlen kautta sain oman lukuhaasteeni (12 kirjaa vuodelle) punottua kiinni.

Kiteyttäen 2016 vuotta – jäi fiilis siitä, että pöydällä on ollut enemmän töitä, jotka on kuitenkin tullut tehtyä tehokkaammin. Samalla myös tietoisesti ottanut enemmän vapaa-aikaa, sillä työt kun eivät tekemällä lopu ja vaikka kuinka intohimoisesti työhön suhtautuu, on oma jaksaminen tätäkin tärkeämpää.

Mikä ei mennyt hyvin vuonna 2016?

Alkuvuosi oli taloudellisesti tiukka, mutta siinä suhteessa itseään voi taputella selkään ettei se kuitenkaan päässyt vaikuttamaan omaan henkiseen puoleen mitenkään merkittävästi. Asiat kun jotenkin tuntuvat lutviutuvan.

Vaikka vapaa-aikaa on tullutkin kasvatettua tietoisesti, silti on satunnaisesti tuntunut että kiire ja paine on ollut hartioilla. 10% onnellisempi minä on siis edelleen työlistalla.

Ammatillisesti Arvo on ollut vain positiivinen asia, mutta Tanstoreen se on ajankäytöllisesti vaikuttanut negatiivisesti. Tanstore siis etenee edelleen omalla painollaan ja on samalla käytännönläheinen esimerkki, että jos kasvua havittelee, ei tuloksia saavutetta ilman tekemistä. Vaikuttaisi myös, että Suomessa näin tiukan tuotesegmentin kaupassa alamme olemaan vahvan tulostavoitteellisuuden kautta saavuttaneet markkinoiden saturaation. Jatkossa kasvamiseen vaaditaan uusasiakashankintaan investoimista huomattavasti enemmän (joka näyttää cost-per-action-toiminnan kannalta harmittavan miinusmerkkiseltä), kasvattamalla brändivalikoimaa sekä toki markkinoimalla jatkuvasti enemmän ja paremmin. Ei tämän osalta voi syyttää kuitenkaan ketään muuta kuin itseään: perushommat rullaa, mutta kehitystyöt ovat seisoneet paikallaan.

Yleisesti Tanstoren osalta ulkomaat ovat lähteneet vetämään heikosti ja onkin ollut helppo huomata, että heti kun mennään muille markkinoille, näkee jo hakusanamainonnan kustannustasoissa kuinka paljon kilpaillumpia markkinat ovat Suomen ulkopuolella. ROAS mainonnan puolella on siis todella paljon heikompi kuin kotimarkkinoilla ja yhtälailla ulkomailla korostuu myös markkinoinnin orjallinen tekeminen jotta asiakkaita saadaan. Päitä on kuitenkin saatu auki ja ulkomaille on saatu menemään muutamia kymmeniä tilauksia, mutta ei sitä määrää mitä omissa ajatuksissa oli. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä, että mitä tapahtuu kun sesonki lähtee esimerkiksi pohjois-euroopassa käyntiin ja kuinka tämä vaikuttaa kuluttajien ostoikkunan aukeamiseen – Suomessa kun merkittävä myynti tehdään kesäsesongissa toukokuun ja elokuun välillä.

Mitä kohti tähdätään vuonna 2017?

Vuoden 2017 osalta tähtäyksessä on kaikenkaikkiaan haastavampia, isompia ja parempia asioita. Kaikilta osin. Ammatillisesti myös tavoitteena on saavuttaa Tanstoren osalta tehokkuutta ja erityisesti orjallisempaa prosessitekemistä jotta saataisiin myös kaivattua kasvua.

Henkilökohtaisen elämän puolella takaraivossa painaa edelleen liikkumisen aloittaminen. En tiedä minkä vuoksi se on niin kovin vaikeaa, mutta vuosirenkaiden lähestyessä kolmeakymmentä tiedän että se on asia joka pitäisi saada aikaiseksi. Vapaa-ajan osalta edellisvuoden 12 kirjan sijaan tavoitteena on saavuttaa 20 luettua kirjaa. Samaten myös satunnaisesti raskaan työn vastapainoksi matkailussa on samat suuntaviivat, että tulisi käytyä kahdessa-kolmessa eri kohteessa katsomassa miltä maailma toisin silmin näyttääkään. Nämä ovat ainakin vakaana aikomuksena, eli tätä kohti edetään.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Monipuolisesti itsensä likoon laittava verkkokauppias ja digimarkkinoija, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.