Kolme vuotta verkkokauppaa – mitä olen oppinut?

Eetu Karppanen kirjoitti 24.11.2015 klo 18:59 kategoriaan Verkkokauppa, Yrittäjyys

Kirjoitin puolivuotisen taipaleen jälkeen oppeja joita verkkokauppiaana toimiminen oli antanut. Nyt tuosta kirjoituksesta on aikaa reilusti yli kaksi vuotta, joten lienee hyvä hetki katsoa tilannetta taustapeilistä.

Noin kolme vuotta sitten sain päähäni idean sopivasta tuotekategoriasta jolla lähteä tekemään verkkokauppaa. Halusin tuoteryhmän olevan sopivan pienessä nichessä, mutta samalla omaavan riittävästi potentiaalia kaupantekoon. Päädyin myymään aurinko- ja rusketustuotteita. Verkkokauppa itsessään syntyi kuitenkin pääsiallisesti tavoitteesta tehdä liiketoimintaa. Samalla halusin päästä käytännössä tekemään ja myös haastamaan omaa osaamistani digitaalisen markkinoinnin saralla. Konsultinkin kun on helpompi puhua kädet multaisena.

Eihän verkkokauppa ole muuta kuin markkinointia

Asiakkaat vain sisään ja kauppa käy. Tuo lainaus voisi olla kolme vuotta takaperin suoraan suustani. Tällöin koin, että onnistumiseen tarvitaan vain markkinointia, kestäviä asiakassuhteita ja systemaattista toiminnan parantamista. Periaatteellisella tasolla tavallaan ihan oikein. Käytännössä tämä oli suhteellinen virhearvio, erityisesti siinä vaiheessa, kun toisen kesäsesongin ollessa kuumimmillaan päällä sain huomata tilin olevan tyhjillään. Tilanne johtui siitä, että yrityksen osalta jokainen euro oli sidottu kiinni ostolaskuihin tavaran kierron vuoksi. Myimme ja ostimme sillä tahdilla, että kassavirta ei kiertänyt riittävän nopeasti. Yksinkertaisen pikainen oppimäärä ostotoiminnan ja logistiikan merkityksestä verkkokaupalle.

Edullisinta työtä alkuvaiheen yritykselle on oma työ

Verkkokaupasta puhuttaessa pelkästään ostojen ja logistiikan hallinnointi ei riitä. Käytännön tekemisessä pätee sama analogia kuin pienen tai keskisuuren yrityksen operatiivisessa toiminnassa. Monitaitoisuus on edellytys ja liiketoiminnan osalta se vaatii todella paljon.

En ole lainkaan varma olisiko Tanstorea olemassa enää, jollei omissa näpeissä olisi ollut kykyä toteuttaa tehokasta digitaalista markkinointia, ratkoa teknisiä haasteita, luoda tarvittuja graafisia materiaaleja sekä ymmärtää monitahoisesti liiketoiminnan koukeroita. Meitä on vielä yrityksessä kaksi henkeä – ilman toista käsiparia olisin ollut kesäsesongin aikaan reilusti ylityöllistyneenä. Puhumattakaan, että asiakkaan vaatima nopea toimitus olisi jäänyt reilusti jälkeen. Kiteyttäen oppi: yrityksen sisällä tehtävien työtuntien määrä on pienelle aina halvempaa kuin ostaa ulkopuolelta.

Verkkokaupan varastoa

Verkkokauppa on volyymibisnestä

Eivätkä nämä olleet ainoat opit. Matalan keskiostosten omaavassa (verkko)kaupassa kate muodostuu volyymista. Käytännössä siis riittävästä asiakasmassasta, joka ostaa riittävän usein ja riittävän paljon. Mitä isompi volyymi verkkokaupassa on, sitä suuremmaksi kauppiaan kate muodostuu.

Reaalikatteen muodostuminen tapahtuu yhtälailla volyymista, sillä se mahdollistaa neuvotteluaseman. Loogisesti on täysin eri asia lähteä neuvottelemaan mistä tahansa ostoista, jos pystyt osoittamaan oikeilla luvuilla tarpeen ja/tai potentiaalin. Käytännössä mitä suuremmaksi liiketoiminta kasvaa, luo se mahdollisuudet entistä kannattavampaan liiketoimintaan.

Priorisointi on helpoin keino saavuttaa tuloksia

Kuten missä tahansa liiketoiminnassa, tehtävälistalle tulee helposti lisättyä kymmenittäin asioita. Tehtävien tärkeyden osalta merkittävämpää onkin, että mihin niistä käyttää aikansa. Yksinkertaisella logiikalla: priorisointi työvaiheissa aina ensimmäiseksi.

Lähestyn työtehtävien priorisointia nykyään valtaosin tehtävien merkityksen näkökulmasta – eli käytännössä mikä toimenpide tuo suoraan hyötyä verkkokaupalle kaikista eniten. Yksinkertaisella ideologialla: käytä aikaa asioihin, joista uskot saavasi parhaan tuoton suhteessa vaivaan. Tee sitä lisää ja tee enemmän.

Tanstore.fi on nyt saavuttanut ns. proof-of-concept:in Suomessa, joten ensi kesän sesonkimyynnin osalta tavoitteena on lähteä saavuttamaan tuloksia myös muilta markkinoilta. Vaikka se vaatii töitä, niin voin hyvin myöntää että suurella innolla odotan jo niitä haasteita taklattavaksi. Matkaa on siis taivallettu vasta pieni hetki ja edessä odottaa suurikokoinen ylämäki, mutta päivääkään en näistä vaihtaisi pois.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.