Olen kipuillut paljon sen kysymyksen kanssa, että mitä myyn ja kenelle?

Tavallaan en haluaisi puhua verkkokaupasta, vaikka tiedän sen olevan oma bread & butterini. Yli seitsemän vuotta arkipäivää ja kokemuksia niin pienestä kuin isostakin verkkoliiketoiminnasta.

Kasvustrategia lienee kuvaavin aihio, jonka kanssa haluaisin päästä painimaan. Tiedän kuitenkin, että harvemmin asiakaspuolella herätään ajatukseen, että ostetaanpa Eetulta strategiaa. Tämän vuoksi koin tarpeelliseksi synnyttää taktisempia palveluita ja toiminnallisempaa tekemistä. Välineet joilla päästään asiakkaan kanssa yhteistyöhön validoimaan palveluiden arvoa, mutta myös osaamistani ja tekemisen laatua.

Olen omistajayrittäjän roolissa tehnyt henkisen lupauksen, etten kasvata bisnestä palkkaamalla, vaan haluan tehdä soolona, omaan lukuuni.

Suurin syy riippumattomuus. Osasyynä myös aiempaan operatiiviseen vastuuseen väsyminen. Koen asiakkaalla ja talon sisällä olevan hyvin erilaisen rytmin, kuin mitä se on ulkopuolisessa ohjauksessa. Puolensa ja puolensa. Puolista riippumatta, omalla tekemisellä arvon tuottaminen on itselle minimivaade.

Konsultoinnin puolella pyrin hakemaan vilpittömästi syvää yhteistyötä, joissa yhteisesti sitoudutaan kasvuun ja muutokseen. Edeltävät, kun eivät tapahdu ilman pidempää aikajännettä ja jatkuvaa tekemistä.

Ei siis (asiakas)määrää, vaan laatua ja syvyyttä.

Sooloyrittäjän aika monistuu digillä

Ajatusten pyörittämisen myötä on intohimotalouden eepos tullut merkitykselliseksi.

Sen peruspohja on Tim Ferrisin 4 Hour Workweek -kirjan tuottamassa lifestyle design -ajatuksessa, jossa tehdään mieleisiä asioita järkevästi ja varmistaen riittävä tulo menojen kattamiseen. Tärkeimpänä mittarinaan (tai piiloagendana) on varmistaa passiivinen ja puoliautomaattinen tulovirta.

Passiivinen tulo onkin yksi kantavista teemoista omassa yrittäjyydessä. Olen ajatellut lähestyä tuota seuraavasti:

  1. Konsultointiprojektien tarkoitus on luoda omat prosessikuvaukset, eli SOP:it (standard operating procedure), ja mahdollistaa jatkossa joko näiden suoramyynnin asiakkaille. Tai vaihtoehtoisesti konsultoida edelleen, mutta ulkoistamalla tietyt välivaiheet tekemisestä alihankintaketjulle.

  2. Sooloyrittäjän aika loppuu kuukaudessa äkkiä kesken, jonka vuoksi digitaaliset tuotteet ovat toinen linja. Nämä voivat perustua edeltäviin prosessikuvauksiin, joissa myyn kiteytetyn osaamisen ja kevyen tukikonsultaation. Tai sitten ihan puhtaasti digitaaliseen formaattiin synnytettyjä tuotteita.

Kysymys näiden sektoreiden saralla on mitä lähteä tuottamaan ilman fokuksen hajautumista tai, että nämä “positioivat” allekirjoittanutta väärin.

Tällä hetkellä alustavia lankoja ovat seuraavat:

  • Kaikki mitä tiedän verkkokaupasta: perustuu 2017 vuonna vedettyyn päivän koulutukseen, jonka pohjalla oli n. 80 kalvoa esitysmateriaalia. Tämä pyörähti n. 150 kalvoon äskettäin ja nyt viimeinen muoto on aihioitu neljäosaiseksi koulutukseksi. Tarkoitus olisi niputtaa tämä koulutusalustalle ja saada julkaistua syyskuussa 2021.

  • Kasvun tiekartan metodit digitaaliseksi tuotteeksi. Tämä oli yrittämisen osalta keskeinen tuote, joka perustuu siihen mitä tein ja kuinka johdin työtäni edeltävät neljä vuotta. Lisämausteena nykytilaymmärrys, jota vasten oikeat kasvutoimet perustetaan. Muutaman harjoituskierroksen jälkeen tästä olisi tarkoitus muovata selkeä paketti, jolla edeltävän pystyy viemään myös itsenäisesti läpi.

  • Alustavasti yhteistyössä tutun konsultin kanssa luotava koulutuspaketti digijohtajan polusta. Ymmärrettävät keinot, joilla toimitusjohtaja kuin digijohtajaksi pyrkivä, voi kasvattaa omaa osaamistaan siinä kuinka johtaa yritystä digitaaliseen tulevaisuuteen.

  • Lukemattomia prosesseja hakukoneoptimoinnin ja sisältövetojen puolella: sisältöstrategiaa, sisältövetoisen ideakartan luomista, avainsanatutkimusta, verkkosisältöjen luomisen malleja, sivustouudistusten tarkistuslistaa, luovan linkinhankinnan toimet, jne.

Kuvaamani “ pitääkö vielä puhua verkkokaupasta " -näkökulman lisäksi on pohdinnassa ollut myös verkkokaupan kaksi keskeistä komponenttia: teknologia ja markkinointi.

Ensimmäinen mahdollistaa, toinen tekee liiketoiminnan.

Ensimmäinen näistä on hyvin tuttua, mutta jälkimmäinen on selkärangassa. Tulospohjaisen markkinointitaustan omaavana, en ole halunnut lähteä tekemään kädet syvällä maan sisällä -henkisiä markkinointiprojekteja. Samalla kuitenkin mietin hukkaanko tässä mahdollisuuden, jota en osaa itse nähdä?

Digimarkkinointi ja asiakashankintapuoli ovat aihioita, joiden sisällä osaamiseni on itselle itsestäänselvää. En oikein osaa arvostaa sitä samalla tavoin, kuin mikä sen arvo asiakkaille voisi olla.

Paljon on siis pohdittavaa. Mitä enemmän ajatuksia ja epäselkeyttä edestä löytyy, sitä todennäköisemmin uskon olevani jonkin äärellä. Se mitä se on, on vielä auki.

Jos uteliaisuuttasi kutkuttaa, tässä sermin takaa allekirjoittaneen myyntikalvot hintahaarukoineen tutkittavaksi.

Otan ajatuksia ja kommentteja mieluusti vastaan, sillä mielestäni yrittäjälle omassa toiminnassa mikään ei saa olla itsestäänselvää tai pyhää.