Räikkösmäisesti se sanottaisiin kai jotenkin pörpös. Koko purposen ajatus lontooksi on seuraava:
Menee paradoksaalisesti vähän ihon alle.
Aikoinani ensimmäisiä konsulttiaskeleita ottaessani muistan miettineeni oman tekemiseni tyhjältä tuntuvaa arvonluontia.
Digitaalisuuden ollessa usein pikseleitä, ykkösiä ja nollia, oli vaikeaa löytää sen alahaarassa olevasta digimarkkinoinnista kauhean todellista merkitystä ihmisten elämään.
Ei se ainakaan ammatin harjoittamisen kannalta mitenkään liian jaloa tekemistä ollut, vaikka toki sitä voisi perustella seuraavalla ajatuskululla.
-
Tekemiseni maksaa minulle palkkaa, jotta talouteni säilyy turvattuna. Voin paremmin, kun tilillä on elämiseen rahaa. Koska voin paremmin, voin olla parempi ihminen läheisilleni ja tarjota hyvää heidänkin elämään.
-
Tekemiseni kautta työnantajani laskuttaa ja ohessa asiakkaiden liiketoiminta kasvaa, jossa yrittäjä tai yrityksen omistaja saa investoiduille euroilleen takaisinmaksua.
-
Työnantajan ja asiakkaan liikevaihdon pysyessä kasvusuunnassa, maksaa se omistajien ohessa myös heidän työntekijöilleen palkkaa, jotta heidän taloutensa säilyy turvattuna.
-
Sivutuotteena täten kaikki ovat parempia ihmisiä läheisillensä ja voivat tarjota jotain hyvää heidänkin elämään.
-
Kun yksilöiden tarpeita on turvattu ja täytetty, tämän ohessa myös yhteiskunnan verotulot kasvavat, joka tuottaa hyvinvointiyhteiskunnan palveluita koko kansakunnalle.
-
Pitkässä juoksussa liiketoiminnan jatkuvasti kasvaessa (osakseen tekemiseni avustuksella), tuottaa tämä lisää veroeuroja, työpaikkoja ja mahdollisesti uusia yrityksiä, jonka kautta jatkuvan kasvun kaava on saavutettu.
Ja niin edelleen, saat kiinni ajatuslangasta kyllä.
Koitan tässä avata ajatustani, kuinka vaikeaa on ottaa moraalista statusta ja ylevyyttä siitä minkä tekeminen viime kädessä on tullut vähän itsestään. Toisaalta en ole tässä hetkessä satavarma miten paljon pahemmaksi/paremmaksi maailma muuttuisi ilman valtaosaa digimarkkinoinnista.
Tässä on samaa karrikointia, jota Silicon Valley -sarjan eräässä kohtauksessa on.
Vitsi menee niin, että tietyssä nousubuumin vaiheessa kaikki startupit pyrkivät pelastamaan maailmaa omalla toiminnallaan. Eli karrikoiden valitsivat rahoitusta hakiessaan yhdeksi narratiivin kulmakseen: Making the World a Better Place.
