Yhtiömme vietti joulukuussa pikkujouluja

Yksinyrittäjällä pikkujoulun juhlimiseen sisältyy vitsi, jossa on mahdotonta erottaa onko se aikaa itselle vai yrityksen kehittämiselle. Ilman pääkopan henkistä hierontaa, eli asioiden käsittelemistä, ei synny muutosta, joka ajaisi itseä tai liiketoimintaa eteenpäin.

Usein eteenpäin ajavat asiat ovat kaikkea muuta kuin bisnespläniä.

Pikkujouluohjelmaan sisältyi asiakkaiden joululahjojen lähettämistä, kirjastokierros, pitkä kaava Bistro Bardotissa (vahva suositus), jonka jälkeen baariin parille lukemaan kirjaa.

Kaiken edeltävän ohessa piirtelin vihkoon, joka on ollut soveltuva keino purkaa aivoista kuormaa.

Tästä kuorman purkamisesta päädyin katselemaan edellisvuoden tilastoja. Huomasin tehneeni töitä 24 eri asiakkaalle yhteensä 401 tunnin verran, jossa tuntimääristä puuttuu kaikki ne kellottamattomat hetket, kun ajatukset karkaa töihin ja mieli työstää.

Edeltävästä asiakasmäärästä ainoastaan 2 kappaletta on tullut oman kylmäkontaktoinnin kautta, kaikki loput suoraan tai liidattuna.

Ilahduttavasti suosittelut ja omat verkostot ovat tuoneet kauppaa.

Mitä 7 kuukautta yrittäjyyttä on opettanut?

Tilikauden päättyessä ja vajaassa vuodessa koen tarpeelliseksi vetää tekemistä ja oppeja yhteen.

Yrittäjätaipaleen kokemuksia ja oppeja alla:****

  • Yrityksillä on ulkopuoliselle näkemykselle tarvetta (konsulttina toki itsestäänselvyys ja paradoksi sanoa näin). Ollessaan työnantajansa tai oman yrityksensä kuplassa, oman kehän ulkopuolisen näkemyksen muodostaminen vaikeutuu. Vaikka itselle palveluntuottajana asiat tuntuisivat itsestäänselvältä, eivät ne asiakkaille, tai organisaation muille ihmisille, välttämättä ole.

  • Monen yrityksen verkkoliiketoiminta on kasvanut koronan myötä merkittävään mittakaavaan. Myyntieuroja on nakutettu ja olen ilolla törmännyt yhä useammin miljoonamyynnin ylittäneisiin verkkokauppoihin. Ohessa resurssit ja toiminta eivät ole monella seurannut myynnin kasvua perässä, jonka takia nyt ollaan reaktiivisesti palkkaamassa tai kipuilemassa.

  • Myyntikanavia, eli verkkokauppoja, on perustettu impulsiivisesti, koska digitaalisuus saa verkkomyynnin vaikuttamaan helpolta. Tässä ei kuitenkaan ole aina osattu (tai muistettu) miettiä liiketoimintalähtöä yritystoimintana tai muutakaan resurssointia.

  • Budjetteja tunnutaan hiharavistettavan ja heiteltävän enemmän toiveina kuin realismin kautta. Dynaamisesti eläville budjeteille olisi monessa organisaatiossa paikkansa. Tämä on toki helpompi heittää ilmoille kuin toteuttaa.

  • Asiakkaiden työpöydällä on aivan liikaa asioita. Jos liiketoiminnan kannalta merkittäviä palloja on yhtäaikaa ilmassa yli viisi kappaletta, on lopputuloksena useita asioita joita ei saada koskaan valmiiksi. Tai ainakaan ajallaan, sillä aika ei vain riitä.

  • Delegoitko, ulkoistatko vai palkkaatko -mantra on korostunut. Pullonkauloina ovat usein ihmiset, jotka pitävät langanpäitä itsellään liian pitkään. Olen vitsaillut joutuvani yhä useammin olemaan kalenteria auditoiva taho, joka kyselee perään: mihin olet käyttänyt aikaasi viimeisen kahden viikon aikana?

  • Asiakkaiden asiakkaat ovat monesti kaukana. Ei ole välttämättä oikeaa tietoa siitä miksi meiltä ostetaan, miksi meidät valitaan ja erityisesti kuka asiakkaamme on? Mitkä asiat ajavat ostoa, minkälaista arkea asiakas elää ja minkälaisista seikoista hän kiinnostuu tai motivoituu?

  • Hyvätkin palvelut on vaiettu kuoliaaksi netissä. Asiat, jotka tekevät monen yrityksen menestyksen, on jätetty elämään vasta siinä pisteessä kun ollaan vuorovaikutteisessa kontaktissa. Itsepalvelupisteissä ja verkossa terävästi mietityt asiakaslupaukset, kilpailuedut tai -tekijät usein puuttuvat.

Mitäs tänä vuonna on saatu aikaiseksi tai tehty?

  • Kurkittu läpi yli 35 analytiikkatiliä, kymmenisen mainostiliä (Google Ads ja Facebook) sekä muutamia Shopify -kauppoja.

  • Tehty muutosta yli kymmenen asiakkaan kanssa liiketoiminnan strategiseen asemointiin: mitä ollaan, kenelle ja miksi? Miten yrityksen palvelun tai tarjooman hienous saadaan näkyväksi pisteisiin joissa potentiaalinen asioi kanssamme yksin?

  • Digiliiketoiminnan tiimiorganisointia, digistrategiapolkujen määrittelyä sekä monikanavakaupan konseptointia ja kehitystä

  • SEO -konsultointia suomalaiselle oman toimialansa johtavalle verkkomedialle ja muutaman yrityksen sivustouudistuksessa

  • Muutama työpaja, niin projektistarteista, sisältöstrategian luontiin kuin luovaan linkinrakentamiseen

  • Useampia digimarkkinoinnin tiimi- ja tekijäsparrauksia, jonka seurana lisäksi yli 30 avainhenkilöhaastattelua. Edeltäviien ohessa "rekrykonsultointia" eli jeesausta oikeiden ihmisten palkkaamiseen.

  • 2 puheenvuoroa ja 6 koulutusta

  • Useita Powerpointteja, tarjouksia ja keskusteluita. Aikaa myyntiin on mennyt yli 160 tuntia (91h palaveri/puheluaikaa). Keskimäärin siis viiden tunnin verran viikossa.

  • Kaikesta työajasta (myös laskutettavasta) n. 35% on mennyt palavereissa tai puheluissa. Kokonaisuudessaan palaveriaikaa on ollut 375 tuntia, josta onneksi vuoden loppupäässä suurempi osa oli jo kasvotusten.

Ja koska työllä täytyy olla joku määre arvoksi. Ovat asiakkaat maksaneetkin tästä. Liikevaihdollisesti toukokuusta joulukuuhun kestänyt vuosi oli 77 000€ mittakaavassa.

Asiakasmäärästä ja asiakkuuksien laskutusmääristä huomaa tekemisen olleen projektivetoisempaa, joka on vasten toivettani löytää pitkäjänteisempiä ja jatkuvampia asiakkuuksia.

Tälle vuodelle tätä hieman paikkaa Mediashaken neuvonantokuvioiden lisäksi nyt vuoden alusta startannut neuvonanto Uhana -vaatebrändin kanssa. Tavoitteina olisikin tälle vuodelle löytää vielä parisen kappaletta jatkuvia neuvonantoja.

Ohessa omaa pehmeän pörheää häntääni tässä nostan: jos bisneksen kasvattaminen digitaalisesti kiinnostaa,Palvelut -sivu kertoo mahdollisuuksista lisää. Yhteydenotot matalalla kynnyksellä. Kalenterin osalta myydään tässä hetkessä helmikuuta.

Ja summaten siis, näin jälkeenpäin katsottuna on mennyt hyvin.

Hetkittäin ollut hyvinkin rentoa, satunnaisesti kiireistä ja näiden ohessa (turhaa) huolehtimista. Huolta on tullut kannettua kiireessä siitä, teenkö liikaa ja tyynemmissä jaksoissa siitä, teenkö liian vähän.

Tuntikirjanpito paljasti keskiarvollisesti kuukausien työtuntien olleen 130h, joka on viikkotasolla noin 32 tuntia. Perjantaisin täyttämäni viikkoreflektion keskiarvo on ollut 2.57 (asteikolla 1-3), eli posin puolella ollaan vahvasti.

Päivääkään en vaihtaisi pois.