Yrittämisen lamppu syttyy

Eetu Karppanen kirjoitti 07.07.2013 klo 19:24 kategoriaan Yrittäjyys

Olin pitkään pohtinut jo, että nykypäivän digitalisoituminen ja sävy jolla itse sitä ns. “elän ja hengitän” on sitä luokkaa, että jos ja kun jossakin vaiheessa lähden yrittäjäksi itse, on liiketoiminnan oltava verkossa. Verkkokauppa oli liiketoimintana ollut useammankin kerran tapetilla elämässäni ja vielä nuorempana olin läpikäynyt jo puolivillaiset neuvottelut verkkoon perustettavasta nuorisovaatekaupasta, joka kuitenkin kariutui elämän koviin realiteetteihin, kuten vaadittuun alkupääomaan. Alitajuntani oli siis tehnyt tietoisen päätöksen, että verkkokauppa kiinnostaa ja se on se muoto, jota haluan päästä konkreettisesti “kokeilemaan“. Tämän muuten niin hyvän ajatuksen suurimpana ongelmana oli vain se, että missä tuotekentässä olisi riittävästi potentiaalia, jotta sitä edes kannattaisi lähteä jälleenmyymään tai puhumattakaan maahantuomisesta.

Elettiin syksyä 2012 ja eräänä aamuna koin syvemmän luokan kohtaamisen avopuolisoni itseruskettavan kanssa WC:ssä. Purkki oli käsisaippuan vieressä ja kylkeen oli liimattu hintalappu – ja se riitti. Ensimmäisenä vessasta keittiöön ja puhelin kouraan Googlettamaan itseruskettavia, jonka myötä pääsin toteamaan, että tuotteita myydään kyllä, mutta melko pikaisella kollauksella tulokset jäivät mielestäni hävyttömän laihoiksi siihen ostajan näkökulmaan asettautuen, että olisin “tehokäyttäjä” kuten mm. avopuolisoni on. Tästä innostuneena ja pienen henkilökohtaisen muutaman viikon ajatushautomon jälkeen, päätin laittaa homman liikkeelle.

Homma starttasi yksinkertaisella ja intensiivisellä tiedonhaulla ja analysoinnilla. Milteinpä ensimmäisenä päätin aloittaa liiketoimintasuunnitelman tekemistä, koska koin sen olevan helpoin keino päästä sisään siihen, että mitä kaikkea alalla tapahtuvaan liiketoimintaan saattaisi ja ennenkaikkea tarvitsisi.

Tuosta hetkestä pikakelauksella tähän päivään ja taakse on jäänyt huomattavan paljon Excel-taulukoita, Googlettamista, sähköpostittelua ympäri maailmaa sekä työtunteja. Joista viimeksi mainittuja ei kuitenkaan idean vuoksi ole laskettu, eikä varmasti tulla laskemaankaan.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.