Vuoden taival vaatekauppiaaksi

Eetu Karppanen kirjoitti 28.09.2017 klo 20:37 kategoriaan Arkista

Ei tässä tavallaan näin pitänyt käydä, mutta kävi kuitenkin. Liityin viime vuoden kesäkuussa yhdeksi Arvolaisista ja nyt matka jatkuu.

En toki vuosi sitten tiennyt vielä, että saisin Arvon puitteissa asiakkaakseni yli puolivuosisataa olemassa olleen muotikaupan, Kekäleen, joka on ollut yrityksenä mielenkiintoisessa muutosvaiheessa ja tätä kautta mukava asiakkuus.

Ollaan siis taivallettu uuden työnantajani kanssa yhteistä matkaa jo viime vuoden syyskuusta saakka.

Arvolla ollessani saatiin Kekäleen verkkokaupan kasvukäyrä osoittamaan enemmän kuin oikeaan suuntaan ja tartuttiin kiinni digitalisointiin kuin muutosjohtamisen ensimmäisiin osiin.

Allekirjoittaneen toimiessa asiakasvastuullisena ja muutenkin läheisessä yhteistyössä, löytyi Kekäleen kanssa yhteinen asenne tekemiseen ja tätä kautta positio täytettäväksi.


Vinkkinä: älä koskaan erehdy osoittelemaan fläpille mitään, jos on riski että tästä voi muotoutua meemejä.

Mitään akuuttia painetta työpaikan vaihdolle ei omalta osaltani ollut – sillä Arvo on työyhteisönä ja -kulttuuriltaan kaikkea sitä mitä konsultinretaleena kaivata saattoikaan.

Tämä pesti vain tuli eteen ja tuntui juuri siltä mitä kesän korvilla oli hiljaa mielessään pohtinut tulevaisuudelta haluavansa. Ammatillisesti uskaltaisin pitkästä aikaa väittää, että nyt ollaan lähellä sitä perinteistä unelmatyötä, jossa työtehtävät ovat itselle merkityksellisiä ja mikä parasta – pääsee keskittymään vain yhteen toimialaan!

Miksi lähteä hyvästä työpaikasta?

Työurani osalta olen ollut viimeiset kuusi vuotta myyjän tai konsultin hattu päässä ja joku takaraivon kolkka alkoi hieman väsähtämään siihen, että joutuu olemaan kiinni useassa bisneksessä yhden sijaan.

Konsultoivassa roolissa on myös jatkuvasti siinä tunteessa, että ei saa riittävästi aikaiseksi kun kuukaudessa laskutettavien työpäivien määrä per asiakas on aina liian vähäinen siihen mikä koko potentiaali olisi.

Siksi tämä ratkaisu siirtyä asiakkaan housuihin tuntuu nyt osuvalta ja samalla asialta jota en olisi toisen päätöksen vuoksi halunnut jäädä katumaan.

Arvo ja vanhat työkaverit jäävät onneksi edelleen elämään mukana yhteistyökumppanin roolissa, jolloin pääsen vaihteeksi kirittämään tekemistä pöydän toiselta puolelta.

Siirryin Kekäleelle siis tittelillä eCommerce Manager, jossa nimensä mukaisesti ensisijaisena vastuuna verkkokauppa kuin myös muut digihankkeet. Luvassa siis paljon kehitettävää ja varmasti myös itsensä haastamista.

Uusi työnantajani on mielenkiintoisessa vaiheessa: 60-vuotias vaateketju jossa kolmas sukupolvi johdossa ja muutoksen tuulet puhaltaneet jo hetken hyvin aktiivisesti. Erityisesti vielä toimialalla jossa kotimaiset vaatekaupat pääsääntöisesti joko kituvat tai ovat jo siirtyneet historian haminoihin. Tämän lähtöviivan tuntumasta ajatuksia tulossa varmasti lähiaikoina lisää.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.