Viraalimarkkinoinnin voima

Eetu Karppanen kirjoitti 22.01.2015 klo 21:43 kategoriaan Markkinointi

Viraalimarkkinointi, tuo asiakkaan suusta kuultu pahamaineinen lause kuinka kampanjan, tuotteen tai palvelun haluttaisiin saavuttavan viraali-ilmiö. Näin digitaalisen murroksen ja sosiaalisen median merkittävässä kasvuvauhdissa nähdään jatkuvasti paljon niin onnistuneita kuin epäonnistuneita, tarkoituksellisia kuin vahingossakin tapahtuneita viraali-ilmiöitä. Tässä ainakin yksi niistä onnistuneista.

Seuraan aktiivisesti Product Hunt -nimistä sivua, jossa tietty tiimi kuratoi sivustolle päivittäin äänestettäväksi nostettavia eri palveluita tai sovelluksia. Alle pari viikkoa sitten palvelun päivän listalle päätyi ShipYourEnemiesGlitter.com -sivusto, jonka perimmäisenä ideana oli mahdollistaa “glitterlahjan” lähettämisen kenelle tahansa 9,99 dollarin hintaan. Yksinkertaista, viihdyttävää ja samalla hieman pelottava ajatus.

Product Huntissa palvelu sai hieman vajaan 1000 ääntä (upvote), jonka myötä osaltaan viraali-ilmiö oli sopivasti valmis. Palvelu noteerattiin niin The Vergessä kuin Suomen Talouselämässä, DailyMailissa, Time.comissaLate Night with Jimmy Fallonissa sekä lukemattomilla muilla uutissivuilla.

ContentHarmony kertoo sivuston sosiaalisen median lukumääriksi seuraavia:

  • Facebook: 431 570 (214 484 tykkästä, 72 958 jakoa ja 144 128 kommenttia)
  • Google+: 2640
  • LinkedIn: 500
  • Twitter: 24 772
  • Pinterest: 402

Tällä hetkellä pelkästään näiden sosiaalisen median kanavien vuorovaikutusmäärät ovat siis miltei 460 000 eri toimintoa.

Viraalimainonta = rahaa?

Palvelun idea ja kevyt toteutus nosti liiketoiminnan lentoon neljässä päivässä ja tässä ajassa se keräsi yli 20 000$ AUD:n myynnin (+13 500€). Lisäksi kaiken julkisen näkyvyyden myötä sivusto sai samassa ajassa rikottua yli 2,5 miljoonan kävijämäärät. Suosio johti myös kilpailevan liiketoiminnan syntymiseen (joskin hyvin suoraan kopioituna): Glitter Hate Mail. Täytyy toki vielä mainita, että suhteellisesti kävijäliikenteeseen nähden suora myynti oli melkoisen pientä, mutta tässä tapauksessa ei voida jättää huomioimatta saavutettua julkisuusarvoa.

Ilmeisesti 22-vuotias Mathew Carpenter ei kuitenkaan nähnyt tulevaa uraansa glitterkauppiaana vaan laittoi sivuston myyntiin Flippassa, jossa huutokauppa sulkeutui $85 000 USD loppuhintaan. Tämä tarkoittaa nykyisellä valuuttakurssilla noin 73 162 euroa.

Liiketoiminnan kulmasta tuo loppusumma on vitsinä “ohimennen” perustetusta palvelusta vähintäänkin kiitettävä korvaus ja ilmiselvä osoitus siitä, että verkko mahdollistaa – erityisesti, jos tuekseen onnistuu saamaan suuren yleisön suosion.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.