Työnhakijan unelma, rekrytoijan painajainen

Eetu Karppanen kirjoitti 09.05.2014 klo 17:16 kategoriaan Arkista

Olen hakenut töitä melko tarkkaan kaksi kuukautta, josta noin kuukauden hyödyntämällä sosiaalista mediaa. Tavoitteenani oli löytää omaa osaamistani vastaavia tehtäviä digitaalisen markkinoinnin parista, erityisesti keskittyen hakukoneoptimointiin, hakukonemarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Koska työnhakijan näkökulmasta sosiaalisen median hyödyntäminen työnhaussa on Suomessa vielä kasvavassa roolissa, ajattelin jakaa kokemuksia sekä tarkkoja avainlukuja onnistuneesta työnhakukampanjasta.

Olen siis onnellisesti tietoinen siitä, että aloitan elokuussa uudessa työssäni, jonka tehtävät vastaavat lähes täydellisesti taitokuvauksia jotka haussa nostin esiin. Kampanja oli onnistunut, varsinkin kun kyseistä työpaikkaa ei haettu lainkaan julkisesti, vaan työllistyin suoraan kampanjani avulla. Koska työt alkavat kuitenkin vasta parin kuukauden päästä, niin tähän väliin kuitenkin häpeilemätön itsepromootio: olen elokuuhun asti käytettävissä pieniin ja suurempiinkin digiprojekteihin laskutuspohjaisesti.

Mistä se ajatus sitten lähtikään?

Laskin lähettäneeni ensimmäisen kuukauden aikana yli 30 työhakemusta. Tiesin, että olisi tyhmää jättää hyödyntämättä omia sosiaalisen median verkostoja, taitojani, ansaitun julkisuuden voimaa ja yhtä lisäkanavaa, jonka kautta tavoittaa rekrytoivaa osapuolta. Iltapuhteikseni tein kevyen strategian kuinka kykenisin valjastamaan sosiaalista mediaa omalta osaltani työnhaun tueksi. Pohjalle rakensin kampanjasivuston, jonka kantava ajatus oli tarjota omaa digiosaamistani niitä kaipaavalle organisaatiolle.

Yksinkertaisuus on kaunista, joten strategian jälkeen otin omat kanavani aktiiviseen käyttöön laittamalla kampanjasivun jakoon Facebookissa, Twitterissä sekä LinkedInissä. Lähestyin työnhakua kampanjalähtöisesti ja jatkojalostin sisältöjäni kuvamateriaaleilla, joiden viraliteetin tiedän olevan tekstiversioita huomattavasti parempi.

Alkuvaiheessa en osannut odottaa tarkempia tuloksia, muuta kuin pitää tavoitteena uuden työpaikan löytämistä. Löyhä sisältösuunnitelma kuitenkin tuotti yllättävän paljon sosiaalisen median jakoja, mikä taas ajoi sivustolle kiitettävästi liikennettä. Ensimmäisen seitsemän päivän aikana sivustolla kävi yli 1500 kävijää, jotka latasivat CV:ni yli 150 kertaa. Näistä generoitui myös ensimmäinen työhaastattelu. Uteliaisuuttani halusin seurata myös kuinka paljon reagointeja muut call-to-action -linkit sivulla saivat aikaan – näistä 1500 kävijästä vajaa 170 klikkasi itsensä johonkin sosiaalisen median profiiliini, blogikirjoitukseen tai aiempien työnantajieni sivuille.

Kokeilin kampanjassani sisältömuotona myös videota. Ensimmäisen viikon jälkeinen videoblogi ajatuksistani kasvatti kokonaisnäkyvyyttä vielä 200 näyttökerran verran lisää. Ilokseni vastaanotin vlogipäivänä toisen haastattelukutsun – joskin videosta riippumatta.

Haasteita matkalla

Työhaastattelut osuivat noin puolentoista viikon jaksolle, minkä aikana sain vielä kalenteriini kolmannen haastattelun. Olin siis optimaalisessa tilanteessa työnhakijan kannalta, pääsin neuvottelemaan kolmen eri yrityksen kanssa työllistymisestäni ja kaikki yhteydessä olleet yritykset olivat erittäin mielenkiintoisia hakemiani tehtäviä ajatellen. Samalla haasteeksi nousi kuitenkin kuinka pitää vajaan kahden viikon aikana kampanja edelleen voimissaan. Peruspohjana kun toimi pitkälle omien taitojen ja työnhakemisen esiintuominen. Koin parhaimmaksi jättää aktiivisen vaiheen taakse ja tiedottaa vain akuuteimmat asiat koskien työllistymistä, sovitut haastattelut, onnistumiset sekä fiilikset. Tämä oli osaltaan työllistymiseni osalta riski, mutta mielestäni hyvien tapojen mukaista jo haastatteluita sopineita osapuolia kohtaan.

Konkretiaa ja lukuja!

Lopputuloksena yksi kolmesta yrityksestä päätyi rekryssään toiseen henkilöön, toisen kanssa päädyttiin neuvottelemaan vakavasti ja kolmannen kanssa solmittiin yhteisiä tulevaisuuden suunnitelmia.

Työnhakusivuni löytyy täältä ja Twitteristä suurin osa päivitysmassasta hashtagilla: #eetulleduuni.

Kokonaisuudessaan avainlukuja kampanjasivustolta (ajalta 27.3. – 29.4.2014):

  • Käyntejä: 2003 (joista 1869 uniikkia)
  • Sivulla vietetty aika: 08:13 minuuttia
  • Poistumisprosentti: 75,69%
  • % Poistumisia: 90,04%
  • Toimenpiteitä yhteensä: 471 (joista 214 CV:n latausta)
  • Yli 270 sosiaalisen median jakoa
  • Yhteydenottoja: 5 kappaletta
  • Työhaastatteluita: 3 kappaletta
  • Työpaikkoja: 1 kappale

Uskon että sosiaalisen median hyödyntäminen työnhakemisessa tulee kasvamaan. Näkisin, että toimintamalli tulee muovaamaan eniten esiripun takana tapahtuvaa rekrytointia, eli niitä paikkoja jotka eivät koskaan päädy avoimeen hakuun. En kuitenkaan aivan heti osaa nähdä kuinka teollisuustyöntekijät, ns. perusduunarit kykenisivät hyödyntämään rekrymallia, mutta erityisesti digitaalisen median, viestinnän, markkinoinnin ja muiden vastaavien alojen osalta käyttö tulee varmasti kasvamaan. Omalta osaltani tiesin että verkostoni koko eri kanavissa on riittävä siihen, että tavoitan näiden kautta ihmisiä, jotta kampanja saa aikaiseksi jakoja ja liikennettä. Niille ihmisille joilla näitä verkostoja ei ole, ei sosiaalisen median hyödyntäminen ole aivan yksioikoista. Mikä tilanne sitten on sosiaalisen median ja rekrytoinnin suhteen vuonna 2014? Tässä vaiheessa pitkälti työnhakijan unelma ja samalla rekrytoijan painajainen.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Monipuolisesti itsensä likoon laittava verkkokauppias ja digimarkkinoija, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.