Tekninen hakukoneoptimointi on verkkosivujesi kivijalka

Eetu Karppanen kirjoitti 25.09.2015 klo 11:31 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa on tämä usein tulkinnanvaraista. Rajanvedot ja vaikutusalueet ovat hakukoneoptimoinnissa hämärtyneet viime vuosien aikana, mutta edelleen tietyt perusasiat ovat ennallaan.

Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista on tärkeää tarkentaa mitä sillä kulloinkin tarkoitetaan. Verkkosivujen osalta hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat pääsääntöisesti tekniikka, sisältö ja ulkoiset tekijät.

Tekniikka = tekninen hakukoneoptimointi

Teknisen hakukoneoptimoinnin lähtökohtainen tavoite on varmistaa verkkosivujen käytettävyys, indeksoituminen hakukoneisiin ja hakukoneiden antamien ns. ohjesääntöjen (PDF) noudattaminen.

Näiden osalta katse suuntautuu verkkosivuja tekevien ja ylläpitävien yhteistyökumppaneiden suuntaan.

Ihannemaailmassa tekninen hakukoneoptimoini olisi kunnossa jo uusien verkkosivujen julkaisuvaiheessa. Nämä ovat hyvin tyypillisiä kohtia joita hakukoneoptimointia aloittaessa joudutaan korjaamaan. Tilanne on siitä ikävä, että erityisesti ostajan puolella tämän johdosta tulee helposti tunne siitä, että verkkosivujen toteuttajan olisi pitänyt huomioida nämä. Pahimmillaan näissä tilanteissa verkkosivut ovat vielä myyty lupauksella “hakukoneoptimoidut verkkosivut”.

Vaikka verkkosivujen sisällöt olisivat parasta a-luokkaa ja ns. verkkoauktoriteetti korkea tämä ei silti takaa onnistumista. Jos sivustoa ei ole huomioitu teknisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on hyvin mahdollista, että sivusto ei ole hakukoneiden indeksoitavissa ja täten hakijoiden löydettävissä. Hakukoneista saapuvan luonnollisen kävijäliikenteen näkökulmasta nämä ovat merkittäviä asioita.

Teknologia on kuitenkin onneksi ottanut askeleita oikeaan suuntaan. Valtaosaan nykyisistä julkaisujärjestelmistä löytyy ketterät ratkaisut jolla saadaan yleisimmät epäkohdat teknisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta korjattua. Teknisen hakukoneoptimoinnin alle luettavia tekijöitä ovat pääasiassa sivuston toteuttamisessa käytetyt tekniikat (jQuery, AJAX, Javascript), palvelimen ylläpitoon liittyvät tekijät (osoiteohjaukset, latausnopeus, datan pakkaaminen) sekä muut tekijät joihin olisi tärkeää kiinnittää huomiota (Schema, Open Graph). Koska jokainen sivusto on aina omansa, onkin tärkeää varmistaa että konepellin allaoleva tekniikka tukee löydettävyyttä ja ulospäin näkyvä kokonaisuus käytettävyyttä.

Merkittävät liiketoiminnalliset haitat?

Asiat vaikuttavat pienimmillään sisääntulevaan liikenteeseen vain muutaman käyttäjän verran. Suurimmillaan näiden asioiden huomioimatta jättäminen taas voi johtaa kymmeniin tuhansiin menetettyihin kävijöihin kuukaudessa. Kun mittarit on verkon osalta kunnossa voidaan jokaiselle kävijälle laskea oikea liiketoiminnallinen arvo, jolloin analytiikan antama kova numerodata voidaan muuttaa myös euroiksi.

Kysynkin loppuun vain yhden kysymyksen: tiedätkö sinä missä kunnossa nämä asiat ovat teidän verkkosivujenne osalta?

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.