Suomalaisen median aamupahoinvointi

Eetu Karppanen kirjoitti 13.12.2015 klo 09:59 kategoriaan Arkista

Aluksi tuskin tarvitsee ottaa esiin lukuja suomalaisen median vaikeuksista. Median parissa aiemmin työskennelleenä, sekä sitä enemmän kuin mielenkiinnolla seuraavana, olen digikonsultin retaleena tehnyt seuraavia huomioita mediasta – sen nykytilasta ja syistä siihen.

Olemme internetin myötä päätyneet tilanteeseen, jossa sisältöä kulutetaan missä ja miten vain. Samalla kun mediatalot ovat pitäneet kiinni itse luomistaan media- ja mainosympäristöistä, on takavasemmalta tullut kanavia, jotka ovat jo varastaneet suuren yleisön pois mediatalojen piiristä.

Kuluttajan roolissa on tuntunut siltä, että mediataloja ei ole edes kiinnostanut yrittää palvella niissä kanavissa joissa ihmiset jo ovat.

Kun viereiseltä ulkoradalta Facebook ja Google ovat rullanneet ohi, ollaan täällä keskitytty leikkaamaan ja tasapainottamaan liiketoimintaa. Leikattu siis tärkeimmästä – eli toimituksesta sekä sisällöstä. Tämän lisäksi aiemmin ilmaiseksi tarjoillun sisällön eteen on lyöty tiiliseinä nimeltä maksumuuri. Samalla kansainväliset kilpailijat kuitenkin tuottavat ilmaista sisältöä verkon kaikissa kanavissa.

Digitaalisuus yllätti mediatalot (ja Postin), joka johti siihen että asiat alkoivat edetä aiempaa nopeammin. Suomen maine kovana printtimaana ei ole lainkaan valheellinen. Tuntuu, että media on itse glorifioinut mielikuvaa printin merkityksestä ja siitä pidetään kiinni vaikka väkisin. Kuluttajan näkökulmasta kanavalla tai lopputuotteen muodolla ei ole väliä, kunhan sisältö palvelee. Osaltaan läheinen suhde printin kanssa on johtanut siihen, että investoinnit teknologiaan ja oikeasti digitaaliseen ympäristöön, erityisesti kokemukseen verkossa, ovat olleet laihoja.

“Kun eivät ne halua maksaa”

Väitetään, että ihmiset ovat haluttomia maksamaan. Itse väitän ihmisten olevan haluttomia maksamaan kankeita vuosi-, viikko-, kuukausi-, viikonloppusopimuksia – ellei tarjottu tuote oikeasti palvele tarvetta.

Spotify toi suomalaisten arkeen mahdollisuuden kuluttaa sisältöjä ilmaiseksi mainosten kera, mutta samalla myös mahdollisuuden kevyellä kustannuksella päästä mainoksista eroon. Ottamatta sen enempää kantaa Spotifyn kannattavuuteen ja artistien palkkioihin, on 10€ kuukaudessa kuluttajan kipurajalla siitä mitä sisällöstä ollaan kuukausittain valmiita maksamaan. Unohtamatta toki, että Spotify tarjoaa veloitusta vastaan rajattoman määrän musiikkia, kun media joutuu tuottamaan rajatun sisältönsä pääasiallisesti itse.

Suomalaisen median vahvuuksia

Suomalaisen median suurimmat vahvuudet ovat historia, paikallisuus ja kieli. Sekä kaikki ammattimaiset journalistit, jotka puhuttelevat ja herättävät ajatuksia.

Perustelen vahvuudet.

Suomalaiset mediat pitävät hallussaan uutishistoriaa, joka menee taaksepäin reilusti yli sadan vuoden taakse. Historia luo mitä parhaimmat puitteet tuottaa merkittävän uutisotsikon ympärille lisää kulutettavaa sisältöä. Käytännössä tämä tarkoittaa aihealueiden ympärille rakennettavaa semantiikkaa, jonka pitäisi palvella vielä artikkelin lukemisen jälkeen. Tämä voisi olla aikajanalle vietyjä merkittäviä uutisia ja artikkeleita Teemu Selänteen pelihistoriasta – tai vaihtoehtoisesti informatiivista sisältöä koskien sitä minkä vuoksi apteekkikilpailu on suljettua ja miten tähän on aikoinaan päädytty. Sisältöä, joka ehkä osaltaan valistaa, mutta samalla myös palvelee uutisaiheesta kiinnostunutta lukijaa.

Paikallisuus on vahvuus, sillä siihen kyetään samaistumaan. Jatkossa on edelleen tärkeää päästä lukemaan yhteiskunnallisia aiheita ja politiikkaa paikallisesti toimitettuna. Puhumattakaan paikallisuutisista, jotka koskettavat lähipiiriä ja asuinaluetta. Suurin juustoleikkuri tulee kuitenkin tapahtumaan painetuissa paikallislehdissä, joissa kustannusrakenne tilaajien iän/tilaajamäärien, sekä jakelu- ja painokustannusten osalta muodostuu kannattamattomaksi. Paikallislehdet joutuvat toimimaan jatkossa entistä enemmän verkossa.

Monikanavainen sisältö tulee olemaan edellytys

Saatan sohaista tällä muurahaispesää, mutta suomalaisten medioiden PITÄÄ ottaa kaupallinen ajattelu mukaan toimintaansa. Ripaus oppeja markkinoijilta mukaan tekemiseen, niin latu olisi todennäköisesti paljon liukkaampi.

Digitaalisuuden hyviä puolia ovat madaltuneet tuotantokustannukset. Yhtäaikaisesti kuluttajan tavoittamiseen vaadittujen sisältötyyppien määrä on kasvanut. Tulevaisuudessa monitaitoisuus korostuu entisestään. Tulee olemaan välttämätöntä osata tuottaa erimuotoista sisältöä sekä hallita niiden stilisointi monikanavaisesti. Enkä nyt tarkoita pelkästään Periscope-lähetystä, joka viedään filtterin kera YouTubeen, vaan kykyä hahmottaa sisältöjen elinkaarta ja monimuotoisuutta.

Veikkaan monen ammatti- ja aikakausilehden tulevan jyrätyiksi pienten ja erikoistuneiden verkkomedioiden myötä. Nämä verkkomediat kykenevät tuottamaan lukijan näkökulmasta spesifejä ja kohdennettuja sisältöjä käsitellyn aiheen ympärille ja täten palvelevat kuluttajaa aikakausilehtiä paremmin. Vinkkinä mediataloille: nämä ovat investointeja, joita lähitulevaisuudessa kannattaa tehdä.

Mainittu sisältöjen elinkaari on asia josta paasaan työssäni. Käytännössä siis jokainen merkittävä julkaistava sisältö tulisi viedä kaikkiin kanaviin – kulloisenkin kanavan lainalaisuuksien mukaan. Median osalta tähän tulee erityisesti mukaan myös ajattomuus ja ikivihreys: palveleeko sisältö vielä puolen vuoden, vuoden tai kahden vuoden päästä? Jos palvelee, miten, millä tavoin ja missä muodossa? Muistetaanko sisällöille rakentaa pidempää elinkaarta? Voisiko Viron viinatuontiin liittyvän uutisen yhteydessä löytyä lisätietoa alkoholituonnin määrän kasvusta viimeiseltä viideltä vuodelta ja kainalouutinen Alkon monopoliasemasta?

Kuplivan herkkään tilanteeseen positiivisuuden kautta

Uskon vahvasti suomalaiseen mediaan ja sen kykyyn muovautua nykymaailman toimintatapoihin. Joillekin medioille tämä näyttäytyy varmasti traagisena. Tilanteessa on tietyllä tavalla analogia raskauteen, jossa odotusajalla voidaan pahoin, mutta yhdeksän kuukauden jälkeen syntyy rakastettava lopputulos.

Koska meillä myös tehdään hyviä asioita, haluan vielä nostaa hattuani niille jotka ovat jääneet positiivisesti tutkaani:

Suomalaisen median lähitulevaisuus on kupliva ja juuri siksi niin kovin mielenkiintoinen. Kippis.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.