Se pakollinen Slush-kirjoitus

Eetu Karppanen kirjoitti 16.11.2015 klo 12:58 kategoriaan Arkista

Ensikertalaisen silmin Slush oli onnistunut. Huolimatta siitä, että tapahtumaa on haastava kuvailla yhdellä sanalla. Slush kun taiteilee onnistuneesti eri liiketoimintamuotojen, toimialojen, ammattien ja ihmisten välissä kuitenkaan solahtamatta suoraan mihinkään tiettyyn kategoriaan.

Imagollisesti Slush-viha osaltaan syntyy pääoman ja rahan läsnäolosta, jota ei lähtökohtaisesti halutakaan piilottaa. Mielikuva startupien nuorista energisistä toimitusjohtajista jahtaamassa yksisarvista ympäri Messukeskusta sisältää rahtusen totuutta ja on silti hyvin kaukana todellisesta. Siinä vaiheessa kuitenkin kun enkelisijoittajan olemuksesta aistii paneelikeskustelussa vahvaa innostumista – on tapahtuma selkeästi onnistunut lunastamaan osallistujan odotusarvot.

Kuten itselläni, myös monella muulla osallistujalla agendassa oli huomattavissa tutkimusmatkailua siihen mikä Slush on. Erityisesti isompien ja perinteisempiä toimialoja edustavien organisaatioiden läsnäolo luo oletettavasti oman haasteensa ylläpitää aiempien vuosien osalta kehuttua intiimiyttä. Samaan aikaan tapahtumassa yhdistyy hienolla tavalla pienten ja nuorten yritysten into ja yhtäaikaisesti suurten yritysten halu saada oma palansa siitä.

Slush Green Stage

Slush = FLOW x BUSINESS

Kaikista merkittävintä Slushissa kokonaisuudessaan oli kuitenkin ilmapiiri ja tunnelma. Paikkaan oli selkeästi panostettu ja se vaikutti positiivisella tavalla Flow Festivaleilta, johon oli lisätty mausteeksi vahvasti bisnes. Tapahtuman sisustamisessa lavarakenteiden, valaistuksen ja design-keinutuolien kautta onnistuttiin saavuttamaan se ettei miljöö näyttänyt lainkaan Messukeskukselta. Vaikka ne samat kovat betonilattiat tuntuvat kahden päivän jälkeen jaloissa edelleen entistäkin kovemmilta.

Slushissa ylikorostuu teknologia, joka on osa tapahtuman selkärankaa. Tapahtumassa näkyi kirkkaasti viesti, että isot muutokset ja ratkaisut eri ongelmiin tullaan tekemään kuitenkin juuri teknologian avulla. Unohtamatta kuitenkaan, että ilman startupien, yrittäjien ja ihmisten energiaa sekä intoa ei synny näkyviä tekoja. Poistamalla kaiken startup-pöhinän ja buzzwordit, Slush onnistui juuri parhaiten lunastamaan paikkansa itse tunnelman ja energian välittämisessä.

Slush on selkeästi oman aikakautensa ilmentymä, josta kunniaa voidaan antaa sukupolvelle jotka kokevat maailman rajattomana mahdollisuutena. Tähän marraskuiseen pimeyteen, jatkuvaan talouskurjimukseen ja mustiin uutisiin Slush on kuin suunnistajien ylikirkas otsalamppu, jonka avulla edessä oleva reitti on hyvin paljon selkeämpi.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.