Rikkinäinen brändikokonaisuus on rikkinäinen myös hakukoneissa

Eetu Karppanen kirjoitti 25.02.2015 klo 17:53 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Parhaimpien arvioiden mukaan hakukoneoptimoinnissa on vähintään yli 200 eri vaikuttavaa tekijää, jotka muodostavat sen kuinka korkealle luonnollisissa hakutuloksissa sijoitutaan. Pelkästään hakukonesijoitusten seuraamisen painoarvo on lieventynyt paljon mukaan tulleiden personoitujen hakutulosten ja maksuttomien avainsanojen piilottamisen jälkeen.

Sivuille saapuvan hakukoneliikenteen osalta tärkeämpänä mittarina pitäisin sitä, mitkä sivut keräävät paljon orgaanista liikennettä ja kuinka suuri osuus näistä käyttäjistä konvertoituu liiketoiminnan tavoitteiden mukaisesti.

Hakukoneoptimoinnin tekninen osuus on kuitenkin kokonaisuuden kannalta isossa roolissa. Teknisellä hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivusto on hakukoneiden löydettävissä ja ettei löydettävyydelle ole mitään merkittäviä esteitä. Kyseinen osa-alue on yksi suurimmista akilleen kantapäistä suomalaisille yrityksille. Tämän myötä brändinäkökulmasta toistuvasti joko ei tiedosteta tai vaihtoehtoisesti unohdetaan meta description -kuvaustekstien vaikutus hakutuloksissa niin klikkiprosentteihin kuin myös brändikokemukseen. Rikkinäinen brändikokonaisuus kun on rikkinäinen myös hakukoneissa.

Google hakutulokset: Meta Description

Lisäksi myös useimpien julkaisujärjestelmien osalta verkkosivuille on nykyisellään helposti saatavissa Schema, Open Graph sekä Twitter Cards. Näiden integroinnilla verkkosivuille kyetään varmistamaan, että brändi näkyy myös sosiaalisessa mediassa juuri sellaisena kuin sitä halutaan näyttää. Jos brändin on mahdollista hallita ulkopuolista näkyvyyttään, miksi se ei tätä tekisi?

facebook-open-graph-tiedot

Paras mittari brändille verkossa?

Mielestäni yksi tärkeimmistä mittareista brändille verkossa on hakukoneissa tehtävät suorat brändihaut ja kuinka paljon liikennettä ne tuovat sivuille. Mitattaviin sivuihin siis kannattaa lisätä kaikki merkittävät sivut joilla brändistä puhutaan, kuten etusivu, yritys-, referenssisivut sekä yrityksen henkilöstö. Näille sivuille laskeutuva liikenne on segmenttinä jokaiselle yritykselle tärkeä käyttäjäryhmä, joiden käyttökokemusta ja käyttäytymistä sivustolla kannattaa seurata hyvin tarkkaan.

Tämän käyttäjäryhmän data suhteessa esimerkiksi sivuston kokonaisliikenteseen antaa hyvän käsityksen siitä mikä brändin tai tunnettuuden merkitys käyttäjälle on. Lisäisin tähän seurantavaiheeseen myös sen kuinka moni käyttäjistä on uusia ja kuinka moni palaavia. Suosittelenkin kaikkien brändien kuin yritysten seuraavan vähintään brändihakujen määrää esimerkiksi Google Webmaster Toolsilla. Samainen työkalu myös antaa mahdollisuuden päästä ymmärtämään ei-niin-mitattavien markkinointikeinojen, kuten TV- tai radiomainonnan, vaikutusta hakukoneissa tapahtuviin brändihakuihin.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.