Onko suomalainen yrityskulttuuri seisahtunut?

Eetu Karppanen kirjoitti 16.09.2012 klo 13:52 kategoriaan Yrittäjyys

Bob Helsingin kasvustrategi Karri Knuuttila kirjoitti perjantaina kysymyksellä ali-investoimmeko itsemme hengiltä? Heidän analysoimastaan datasta käy ilmi, että suomalaisten yritysten mediapanostukset suhteessa bruttokansantuotteeseen ovat olleet keskimäärin 15% pienempiä kuin muissa länsimaissa. Eikä ongelmakohta toki ole pelkästään suuryrityksillä joiden brändin rakentamiseen käytettävät eurot jäädytetään nopeasti kun on hiemankin tuulisempi taloustilanne.

Tämän viikon aikana olen kerennyt käymään muutaman hyvän debatin aiheesta suomalaisten yritysten webbipresenssi, joka on uhkaavasti jäämässä katujyrän alle lähivuosien aikana. Hyvä esimerkki tästä ovat lukemattomat kotisivut, jotka löytyessään ovat pitkälti staattiset kotisivut, joiden tärkein tehtävä lienee puhelinnumeron löytyminen yhteystiedot sivulta. Tähän on pakko heittää vastapallo Tilastokeskuksen tutkimuksesta Tieto- ja Viestintätekniikan käyttö 2011, josta suora lainaus seuraavasti:

Älypuhelinten yleistyminen lisää internetin käyttöä. Vuosina 2009-2011 netin käytön yleisyys matkapuhelimella laajakaistaverkossa yli kolminkertaistui 29 prosenttiin. Miehillä osuus oli 39 prosenttia ja naisilla 19 prosenttia.

Jos siis nettikäyttö mobiilissa on kahdessa vuodessa triplaantunut niin mitä se on muutamien lähivuosien aikana, kun älypuhelimet tulevat luonnolliseksi osaksi meidän elämää? Milloin yritykset heräävät huomaamaan faktan, että pelkästään mahdollisuudella palvella inbound-marketing-strategialla asiakkaitaan ollaan valovuosia edellä niistä vanhoista toimintamalleista?

Yksi huolestuttava piirre tyytymisestä tämänhetkiseen tilanteeseen on tuoreimman PK-yritysbarometrin (2/2012) myötä esiintullut kysymys kehitystarpeista. Barometrin mukaan pk-yrityksistä jopa 18% kokee ettei heillä ole kehittämistarpeita, sen lisäksi vielä tämänkaltaisten yritysten määrä on kasvussa. Jos otetaan karkea laskukaava Suomessa olevista pk-yrityksistä sillä standardilla millä EU heidät määrittelee (Pienet ja keskisuuret yritykset ovat yrityksiä, joiden palveluksessa on vähemmän kuin 250 työntekijää / joko vuosiliikevaihto on enintään 40 miljoonaa euroa / tai taseen loppusumma on enintään 27 miljoonaa euroa / ja jotka täyttävät tietyt kriteerit riippumattomuudesta) on niitä Tilastokeskuksen mukaan kokonaisuudessaan 220 000 kappaletta. Tämä meinaisi silloin, että n. 39600 pk-yrityksistä ei koe kehittämistarpeita, herättää vain pohtimaan, että minkälaista yrittämistä se on?

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.