Teille, näkymätön yleisöni, minä tätä kirjoitan

Eetu Karppanen kirjoitti 20.03.2016 klo 14:38 kategoriaan Arkista

Aktiivisena markkinoijana kuin henkilökohtaisista intresseistäni johtuen julkaisen paljon. Kirjoitan, twiittaan ja päivitän – palvelusta riippumatta.

Vanhakantainen sääntöhän kuuluu niin, että 90% kuluttaa sisältöä, 9% editoi sekä välittää ja 1% aktiivisesti tuottaa.

Näin tuottavana tahona juuri tuo 90% on se mielenkiintoisin ryhmä. Mystinen yleisö, josta en välttämättä koskaan kuule mitään. Näen sen kovana numerodatana analytiikassa, mutta kaikki pehmeä data heistä jää saamatta. Vaikka he eivät olisikaan vuorovaikutuksessa julkaisemani sisällön kanssa on todennäköistä, että he silti näkevät, silmäilevät tai jopa lukevat sen. En voi mennä mitenkään sanomaan, että kuinka paljon siitä sisääntulevasta liikenteestä pohjautuu uteliaisuudelle tai kuinka paljon sille että kirjoitetut sisällöt oikeasti palvelevat lukijaa.

Parin viimeisen kuukauden aikana olen satunnaisten tuttujen kohtaamisessa saanut kuulla heidän lukeneen blogiani. Se tekee aina iloiseksi, koska oletan että jos he ovat lukeneet ja mainitsevat siitä, on se silloin ollut toimiva kauppa heidän ajan uhraamisesta vastineeksi kirjoitukseni lukemisesta.

Yleisön todellinen koko

Stanford ja Facebook tutki käyttäjien kykyä hahmottaa omien yleisöjen kokoluokkaa (PDF). Tulosten pohjalta tutkimusryhmä näki, että osallistujat aliarvioivat yleisönsä koon nelinkertaisesti – eli käänteisesti, yleisö oli nelinkertainen siihen nähden miten osallistujat itse mielsivät sen koon.

Juuri tämä tekee asioista mielenkiintoisia. Mikä on todellinen tavoittavuus? Kuinka moni yleisöstä näkee tämän kirjoituksen ja kuinka moni heistä jää mystisen verhon taakse?

“Why do people underestimate their audience size in social media? One possible explanation is that, in order to reduce cognitive dissonance, users may lower their estimates for posts that receive few likes or comments. A necessary
consequence of users underestimating their audience is that they must be overestimating the probability that each audience member will choose to like or comment on the post. For these posts without feedback, it might be more comfortable to believe that nobody saw it than to believe that many saw it but nobody liked it.”

Osasyy sille, että jätän tietyissä kanavissa julkaisematta sisältöjä pohjautuu myös siihen, että ilman reagointeja julkaisuun koen sen olleen epäonnistunut. Tavallaan se myös pohjautuu sille, että oletan sisällön olevan sellaista ettei se kiinnosta sen mahdollisesti näkeviä ihmisiä. Kliseisyyteen asti viljelty sharing is caring pitää sisällään kuitenkin yhden kantavan ja merkittävän ajatuksen. Jos osoitat vuorovaikutusta, annat samalla tiedon tuottavalle taholle että tekeminen kannattaa. Samalla kuitenkin yo. tutkimus herätti ajattelemaan, että pitäisi julkaista silti vaikkei siihen reagoitaisikaan.

Miten te näettekään minut?

Sisältöjä tuottavana tahona mielenkiintoista on myös se, että miten kaikki – jokainen sisältö – luo mielikuvan. Osan yleisöstäni tunnen henkilökohtaisesti, osa taas tuntee minusta vain sen osan joka näyttäytyy sosiaalisessa mediassa. Terminä voitaisiin puhua henkilöbrändäyksestä, mutta samalla olen viimeisten vuosien aikana huomannut poistaneeni siihen vaadittavan suodattimen joka tekisi allekirjoittaneesta vain kaupallisen päivityskoneen. Olen pyrkinyt läpinäkyvämpään, aidompaan ja vuorovaikutteisempaan viestintään ja täten kasvattanut henkilökohtaisen läsnäolon määrää. Julkaisemisessa ja sosiaalisessa mediassa pätee mielestäni se sama sääntö sen kanssa, että jos ihminen ei osta minun ajatuksia tai näkemyksiä syystä tai toisesta, en usko meillä olevan kovin hedelmällistä matkaa kuljettavana. Enkä nyt tarkoita rakentavassa hengessä käytävää keskustelua tai kritiikkiä vaan sitä suurempaa kuvaa, arvoja sekä sitä elämää jossa elämme.

Kirjoituksen alussa mainitsemani 90/9/1-suhde on todennäköisesti vanhakantainen ja omassa piirissäni nuo luvut ovat yleisöni näköiset. Silti siellä on kuitenkin suuri joukko ihmisiä jotka tulevat aina pysymään näkymättöminä. Juuri tämä ryhmä on myös pelottavin, sillä en tiedä heistä mitään. Silti haluankin sen olevan niin – sillä kaikille teille minä tätä kirjoitan. Se on myös syy sille, jonka vuoksi joka kerta julkaisun yhteydessä jännittää.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.