Mitä hakukoneoptimointi sanoo sinulle?

Eetu Karppanen kirjoitti 09.01.2015 klo 20:06 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Jos mietitään kansainvälisesti yhtä digitaalisen markkinoinnin kuumaa aihetta viimeiseltä 15 vuodelta voidaan nimetä hakukoneoptimointi (SEO). Joka myös elää ja hengittää edelleen, hyvin ja vahvasti.

Olemme kuitenkin Suomessa hakukoneiden suurensuuresta vaikutuksesta hieman tutkan alla, johtuen pitkälti siitä että sijaitsemme kartalla pohjoisessa. Lisäksi myös suomen kieli ja markkinamme koko on asettanut omat rajoituksensa hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Osaltaan näiden tekijöiden johdosta markkinointipäätöksissä ei ole korostunut valintoja hakukoneoptimointiin yhtä vahvasti kuin suuremmilla kielialueilla.

Kaikki tämä on toisaalta valitettavaa, mutta tarjoaa samalla yrityksille edelleen suurta kasvupotentiaalia verkossa. Hakukoneet toimivat hyvin demokraattisesti, joka mahdollistaa verkossa pienenkin olevan suurta. Yksi niistä syistä minkä vuoksi SEO on ollut mielestäni aina kiinnostavaa.

Virheellisistä termeistä selkeyteen

Huolimatta siitä, että tekninen kehitys digitaalisen markkinoinnin osalta on ottanut valtavia askeleita eteenpäin ovat hakukoneoptimoinnin lainalaisuudet edelleen hyvin samoja kuin ne ovat olleet hakukoneiden dinosaurusajoilta lähtien. Myös trendiksi kasvaneiden sisältömarkkinoinnin tai sosiaalisen median esiintyminen markkinoijien huulilla ei silti ole poistanut sitä tosiasiaa, että hakukoneet ovat aktiivinen ja merkittävä osa ihmisten päätöksentekovaihetta ja ostoprosessia.

Yleisesti yksi virheellisistä käsityksestä on se, että hakukoneoptimointi olisi pelkästään verkkosivuilla oleva “hakukoneoptimoitu sisältö“. Hakukoneoptimointia tulisikin lähestyä selkeästi laajemmalla katsonnalla, jossa se voidaan jakaa kolmeen osaan seuraavasti:

  • Technical SEO / sivuston tekninen hakukoneoptimointi
  • Sivuston tekniseen toteutukseen ja rakenteeseen kantaaottava osuus. Käytännössä teknisen SEO:n toimenpiteillä varmistetaan, että verkkosivut ovat hakukoneystävälliset ja löydettävyys mahdollistaa sivuston indeksoitumisen hakukoneisiin ongelmitta.

  • On-site SEO / sivuston sisäinen hakukoneoptimointi
  • Merkittävimmät toimenpiteet liittyvät esimerkiksi sivuston sisällöissä käytettäviin avainsanoihin, sisäiseen linkitykseen, meta description -teksteihin ja page title -otsikoihin.

  • Off-site SEO / sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi (ns. verkkoauktoriteetti)
  • Liittyy merkittävästi sivuston ulkopuolella tapahtuvaan toimintaan. Käytännönläheinen ajattelumalli verkkoauktoriteettiin on miettiä tätä verkkosivujen linkkiprofiilin näkökulmasta, kuten kuinka pitkään sivusto on ollut olemassa, miten usein sivut ovat päivittyneet, mitkä verkkosivut linkittävät sivuille ja kuinka vahvoja nämä linkittävät sivut ovat omalta verkkoauktoriteetiltaan.

Kun nämä kaikki kolme osa-aluetta on selkeästi mietitty strategisesti, toteutettu kunnollisesti ja ylläpidetty pitkäjänteisesti voidaan puhua hakukoneoptimoinnista koko komeudessaan. Verkkosivuista ja sisällöistä puhuttaessa pitää kuitenkin muistaa myös verkkosivujen konepellin alla oleva tekninen moottori (julkaisujärjestelmä), jonka pitää myös mahdollistaa sisältöjen löydettävyys ja hakukoneystävällisyys.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.