Miksi Snapchat on merkittävä?

Eetu Karppanen kirjoitti 03.09.2015 klo 15:54 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Snapchat on lyönyt itsensä Suomessa selkeästi läpi vuoden 2015 aikana.

Perusidealtaan Snapchat on yksinkertainen. Kanavassa on mahdollista julkaista pystysuunnassa kuvia tai videota joihin voi lisätä filttereitä, piirtämistä, emojitä tai tekstiä. Kantava teema onkin, että sisällöt poistuvat palvelusta joko heti katsottaessa muutaman sekunnin kuluessa tai My Storysta 24 tunnin kuluttua.

Palvelu on ollut jo useamman vuoden aikana aktiivisesti median huomioimana mm. teinien seksiskandaalien, Facebookin ostotarjouksesta kieltäytymisen, käyttäjätietojen vuotamisen kuin median uuden tulemisen johdosta.

Monta sisältömuotoa yhdessä paketissa

Snapchat yhdistää monta muotoa yhdeksi ja mahdollistaa rosoisempaa viestintää. Kun monien muiden palveluiden osalta puhutaan keinotekoisesta todellisuudesta ja siloitelluista pinnoista (ts. fiidi kunnossa). Snapchat asettaa tälle rajat. Kanava käytännössä pakottaa heittämään romukoppaan sisältöjen muotilehtitasoisen muokkaamisen.

Tämänkaltainen tapa viestiä ohjaa tietynkaltaiseen aitouteen. Aitous onkin yksi kantavimmista adjektiiveista jolla kanavaa voi kuvailla. Tähän kun yhdistetään esimerkiksi yksi Suomen suosituimmista bloggaajista puhumassa videolla omilla kasvoilla omia ajatuksiaan, on helppo huomata tämän kiinnostavan. Samankaltaista analogiaa tapahtuu myös YouTuben vlogeissa: kun persoona kiinnostaa, muodostuu palveluun julkaistuista sisällöistä keino tutustua henkilöön, vaikkakin vain yksipuolisesti.

Koska sisällöt katoavat palvelusta on Snapchat tällä tavoin kehittänyt aktiivikäyttäjille “tarpeen” palata takaisin vähintään 24 tunnin sisään.

snapchat-800x450

Vaikeaksi tehty kanava voi koukuttaa

Snapchatia on kritisoitu paljolti vaikeasta käyttöliittymästään, joka johtunee vain siitä että tällä keinoin on koitettu vaikeuttaa heikkotaitoisimpien digikäyttäjien aktivoitumista kanavassa (ts. teinit eivät halua äitejään palveluun). Koin ensimmäisillä käyttöviikoilla itsekin tarpeelliseksi oppia palvelun käyttöä viisaampien opeissa.

Täytyy kuitenkin muistaa, että kuten missä tahansa palveluissa, vain sisällöllä on merkitystä. Onkin helppo huomata, että monelle käyttäjälle Snapchat on toiminut myös itseilmaisun keinona joissa haetaan varmuutta kameran takana olemiseen tai erilaisiin viestinnän keinoihin.

Jari Lähdevuori kiteytti eräässä snäpissään, että Snapchat on onnistunut rikkomaan sosiaalisen median yhteisökuplia, joissa eri sosiaalisen median kanavissa suositut henkilöt nivoutuvat Snapchatissa yhteiseksi verkostoksi. Palvelun osalta verkostoanalyysin tekeminen puuttuvien rajapintojen vuoksi on käytännössä vain mahdotonta.

Käyttäjien seuraaminen kanavassa on toinen merkittävä tekijä, joka on tehty vaikeaksi. Käytännössä pystyt hakemaan käyttäjiä vain puhelimen osoitekirjan kautta ja kaikki muut keinot pohjautuvat nimimerkkeihin, ns. hiljaiseen tietoon. Vitsailin alkuvaiheessa käyttöäni, että Snapchat on selkeästi tehty vain teineille, joilla riittää aikaa metsästää seurattavia käyttäjiä. Nykyisellä seurattavien määrälläni, olin väärässä.

Koska käyttäjien löytäminen on vaikeaa, tarkoittaa tämä samalla myös sitä että kanava tuskin tulee olemaan pääkanava kenellekään. Tämän vuoksi seuraajien saamiseksi pelkästään Snapchatissa täytyy suosittelijoilla olla laaja määrä seuraajia. Yhteisön rakentamiseksi ympärilleen siis tarvitaan myös muita kanavia, joiden kautta Snapchat hyödyntääkin ovelasti näiden kanavien yhteisöjä ja seuraajia. Käytännössä tällä tavoin palvelu saa ilmaiseksi näkyvyyttä muissa kanavissa.

Miten Snapchat ja liiketoiminta istuvat yhteen?

Liiketoiminnan näkökulmasta myös organisaatiot ovat heränneet kanavaan. Kieltämättä Snapchat viestii ketteryydestä ja ennenkaikkea nykyajasta. Organisaationa kanavaan lähdettäessä merkittävintä on kuitenkin mikä Snapchatin rooli tulee olemaan ja minkäkaltaisia sisältöjä siellä kyetään luomaan. Tässä kanavassa kun organisaation pitää kyetä tarttumaan mainosten sijaan sisältöihin. Täytyy myös huomioida, että Snapchatin mittaaminen on tällä hetkellä vain käsipelillä tapahtuvien näyttömäärien tasolla.

Ilman ennustajan lahjoja uskallan väittää, että Snapchatin käyttäjämäärät kuin merkitys sosiaalisen median kanavana tulevat kasvamaan. Vahvana vinkkinä sanoisinkin, että jos palvelu herätti kiinnostusta, suosittelen liittymään ja tutustumaan palveluun aloittamalla esimerkiksi Snapchatin ohjeiden ja Kurion Snapchat-listojen avulla.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.