Miksi en vaihda parturiani?

Eetu Karppanen kirjoitti 24.07.2013 klo 10:35 kategoriaan Asiakaspalvelu

Tämä kirjoitus on pitkään muhinut luonnosasteella, mutta törmätessäni Karri Anttilan linkittämään Vantaan Sanomien juttuun, jossa kerrottiin kampaamoalan olevan kriisissä totesin lie olevan ajankohtaista kirjoittaa tämä puhtaaksi ja julkaista.

Otan miesnäkökulman tähän heti lähdöstä, sillä myös sitä näkökulmaa sukupuoleltani edustan. Kävin vuoden 2012 loppuun saakka miltei kaksi vuotta vain miehille suunnatussa M Roomissa, jonka konsepti pohjautuu jäsenyyteen sekä siihen, että partureissa ei oteta vastaan ajanvarauksia, vaan jokainen sisääntullut palvellaan tulojärjestyksessä, ellei ole jäsen, joka pääsee korttitasostaan riippuen jonotustilanteen korkeimpaan sijaan. Jäsenyys taas perustuu kortteihin josta suurin hyöty korttiomistajalle taas on se, että kortilla voi käydä hiustenleikkauksessa niin usein kuin tahtoo.

Pidin M Roomin konseptista, sillä se toimi alkuvaiheissa erityisen hyvin johtuen siitä, että asiakasmäärät olivat vielä inhimillisen pieniä, joten minun Silver Cardin omistajana ei useinkaan tarvinnut Helsinginkadulla pahemmin odottaa pääsyäni istumaan tuoliin. Jonka lisäksi pääsin myöskin tämän kahden vuoden aikana hyödyntämään korttia myös kerran Jyväskylän paikallisessa liikkeessä. Tässä kustannustasossa maksoin kortista 300€ / vuosi, jolloin hiusmallini myötä kävin keskimäärin 3 viikon välein hoitamassa kuontaloni kuntoon, jonka myötä kertakäynnin keskiarvoiseksi hinnaksi jäi n. 17,50€.

Loppuvaiheessa käyntejäni huomasin kuitenkin parturiketjun integroituneen riittävän hyvin markkinakenttään sekä sain huomata sen, että yhä useammalla kanssaodottelijalla oli myöskin Silver Card, jonka johdosta “pääsin” useammankin kerran odottamaan 15-60 minuuttia omaa pääsyäni parturoinnin alle. Pelin henkihän oli, että palveleminen tapahtui riippuen joko tuloajasta tai kortin tasosta, eikä siitä siis sen enempää purnattavaa. Kasvaneet asiakasmäärät olivat kuitenkin syy olla uusimatta enää jäsenyyttäni ja siirtyä johonkin toiseen paikkaan.

Takaisin nykyhetkeen, jossa olen siis nyt käynyt noin puoli vuotta aktiivisesti The Lounge nimisessä parturi-kampaamossa Helsingin Kruununhaassa. Törmäsin yleensäkin kyseiseen paikkaan täysin sen takia, että Awwward valitsi heidän kotisivunsa “Päivän sivuksi”, josta se jäi omaan Evernoteen pyörimään.

Kyseinen paikka vaikutti mielestäni hyvännäköiseltä, trendikkäältä sekä mielenkiintoiselta, vaikka lähtökohtaisesti tietäen mitä hiustenleikkuut yleensä miehille maksavat koinkin tarpeen hieman päässäni kyseenalaistaa heidän 44,00€ hiustenleikkuuta.

Ensimmäisen käyntikertani jälkeen en enää kyseenalaistanut, sillä kyseiseen hintaan kuuluu hiustenpesu, haluamani erikoiskahvi sekä hiustenleikkuu, jossa myös minä asiakkaana koin, että siihen käytettiin oikeasti aikaa ja vaivaa. Pienellä suhteellistamisella koinkin, että tuo tunti heidän työaikaansa hiuksiini (ja hyvinvointiini?) on oikeasti edullinen hinta, kun unohdetaan yleinen hintataso ja ajatellaan asiaa vaikkapa vertaamalla moneen muuhun “käsityöammattiin” ja heidän tuntiveloituksiinsa.

Sanoinkin avopuolisolleni ensimmäisen käyntikertani jälkeen, että aloin ymmärtämään huomattavasti paremmin sitä minkä vuoksi erityisesti naiset käyvät aktiivisesti erilaisissa kauneushoidoissa, sillä kyseinen käyntikokemus oli huomattavan paljon eri tasolla kuin edeltävät käynnit missään muussa liikkeessä. Tällä hetkellä voinkin sanoa, että maksan kyseisen summan oikeasti mielelläni, sillä koen saavani miellyttävän ympäristön, hiuksilleni hyvännäköisen lopputuloksen sekä erityisen hyvää palvelua – ja maksan mielelläni hyvästä asiakaskokemuksesta. Siksi siis en vaihda parturiani.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.