Kirjan innostava voima (taivas ja helvetti)

Eetu Karppanen kirjoitti 07.06.2013 klo 08:26 kategoriaan Yrittäjyys

Aivan kuten aihetta ei olisikaan aiemmin käsitelty, niin otan silti sen tietoiseen käsittelyyni. Niille joille kirja ei vielä tässä vaiheessa tekstiä ole tuttu, on taivas ja helvetti otanta 21 yrittäjän tarinasta ja avautumisesta siihen mitä heidän yrittäjyytensä on ollut, on nyt sekä mahdollisesti tulee olemaan. Se mikä on tehnyt tästä kirjasta jokseenkin uniikin, on se, että jokaista myytyä kirjaa kohden, lahjoitetaan yksi kirja lukiosta tai ammattikorkeakoulusta valmistuvalle nuorelle. Lopputavoitteena on ollut lahjoittaa (sekä myydä) yhteensä 60 000 kirjaa.

Henkilöhaastatteluiden voima kirjassa on ehdoton, sitä en omalta osaltani kykene kieltämään, etteivätkö persoonat tarinoiden ja yritysten taustalla kiinnostaisi aina enemmän kuin yritykset. Hyvänä esimerkkinä kirjan mielenkiinnosta ja koukuttavuudesta sain huomata itsessäni kuinka ostin kirjan perjantaina, aloitin lukemaan sitä sunnuntaina ja lopetin lukemisen sunnuntaina, vain muutamaa tuntia myöhemmin kuin aloitin.

Jäin kuitenkin lukemisen jälkeen pohtimaan, että kirjan sisältö itsessään ei mullistanut maailmaani, vaikkakin siinä oli hyvin kirjoitettuna veitsenteräviä kuvauksia siitä kuinka jokainen yrittäjä joutuu olemaan tiukkojen paikkojen edessä ja kokemaan niin menestyksen kuin pettymyksenkin tunteita. Taivas ja helvetti ei kuitenkaan ollut suoranaisesti tajunnanräjäyttävä (kuten esimerkiksi oli Game Of Thronesin s03e09 Red Wedding-jakso). Mutta sitä suurempi voima kuitenkin oli kokonaisuudella joka lukemisestä jäi: päällimäisenä ajatuksena mielessäni pohdin sitä, että miten hyvänä inspiraationa ja voimanlähteenä kirja toimikaan! Lukemisen jälkeen mieleni teki nousta barrikadeille perustamaan ensimmäistä päähän pälkähtänyttä hyvää liikeideaa.

Yksi kehu ylitse muiden oli kuitenkin se tapa, jolla kirja tuotiin markkinoille ja minkälaista monimuotoista innoitusta ns. pöhinää sen ympärille on muodostunut. Esimerkkinä jokaisen kirjassa olleen yrittäjän kohdalta otettuja lainauksia Facebookiin, joiden kohdalla en vain ole voinut olla painamatta tykkää-nappia. Hyviä kuvia, hyvä brändäys sekä ennen kaikkea ympärille kietoutunut joukko ihmisiä joilla on palava halu yrittää tai tehdä omaa työtään sillä palolla, sitoutua omaan työhönsä ja tehdä sitä intohimoisesti.

Tätä oranssia kirjaa suosittelen varauksettomasti, teillekin joilla ei yrittäminen käy edes mielessä – niin hyvän kuvan se mielestäni antaa yrittämisen monimuotoisuudesta ja maailmasta. Ja jos tällä kirjoituksella saan yhdenkin edes harkitsemaan lukemista, ei tämä kirjoitus mennyt hukkaan. Isoin este asioiden tapahtumiselle on tekemättä jättäminen ja niin kuin Innojokin Jukka Jokiniemi kirjassa sanoo:

Mikään fyysinen vamma ei ole niin vaikea kuin asennevamma.

Osta kirja nyt

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.