Joulu saa mainostajat tunteilemaan

Eetu Karppanen kirjoitti 30.11.2014 klo 16:21 kategoriaan Markkinointi

Joulu on selkeästi merkittävä ajankohta monelle mainostajalle. Tämä on toki kaupan puolella nähtävissä vuosittain toistuvissa joulumainoksissa, joissa haetaan katsojan silmäkulmaan sitä pientä vesipisaraa. Joskus jopa onnistuneesti.

Edellisen vuoden joulusta mieleeni on erityisesti painunut Harvey Nicholsin Sorry, I Spent It On Myself -mainokset.

Taputan Finnairille

Tämä vuosi on nostanut omaa päätään ja olen ainakin henkilökohtaisesti halunnut nostaa isosti hattua mm. Finnairin todella onnistuneille mainosfilmeille. Ensimmäisenä julkaistu Match Made in HEL oli vahva siirtyminen korkean profiilin brändin ja urbaanin harrastuksen välillä.

Ilokseni sain todistaa myös Finnairin joulumainosten osalta seuraavan onnistumisen, kun paljastettavaksi tuli joulupukin salaisuus.

Uusi vuosi, uudet kujeet

Vähittäiskauppa näkyy selkeästi linjaavan mainoksiaan juuri edellämainittuun tunteiden herättämiseen ja kieltämättä ihan onnistuneesti. John Lewis otti kisan haltuunsa #MontyThePenguin -mainoksellaan.

Stockmannin noin muuten taistellessa asemistaan ja hakiessaan muotoaan tämän hetken markkinassa on kuitenkin mainosvideoiden osalta onnistuttu kiteyttämään hyvin tuota tunneosuutta.

Lisäksi vielä näin loppukaneettina, vähän ohi alkuperäisestä jouluaiheesta – täytyy myös antaa suuri kunnianosoitus Instrumentariumille rohkeudesta mainostaa seuraavasti.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.