Googlen oikean laidan mainokset ovat mennyttä

Eetu Karppanen kirjoitti 24.02.2016 klo 13:34 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Viime päivien aikana hakukonemarkkinoijat ovat puhuneet paljon Googlen uusimmista hakusanamainonnan tuulista.

Googlen kerrotaan A/B-testanneen usean vuoden ajan hakutulossivuja oikeassa laidassa olevien mainosten kanssa ja ilman. Nyt kuitenkin hakukonejättiläinen on selkeästi linjannut, että oikean laidan mainokset poistuvat ja jatkossa hakutulossivulla on mainoksia vain ylä- ja alaosassa. Erona aiempaan on myös se, että yläosassa näytetään jatkossa kolmen mainoksen sijaan neljää.

google-hakutulossivu-586x450

Kasvaako hintataso ja väheneekö liikenteen määrä?

Suurimpia kysymyksiä nousee kaksi.

Ensimmäinen on hakusanamainonnan hintataso. Mainostajien näkökulmasta muutoksella voi olla vaikutuksia hakusanamainonnan hintatasoon. Hakusanamainonta toimii huutokauppapohjaisesti, eli mainostaja määrittää suurimman hinnan jonka on valmis maksamaan yhdestä klikkauksesta. Mainosten poistuminen oikeasta reunasta voi siis vaikuttaa siihen, että entistä useampi mainostaja haluaa päästä ensimmäisen neljän mainoksen joukkoon. Tämä taas välillisesti voi johtaa huutohintojen kasvuun. Kaikki on kuitenkin jos tai voi, eli vain aika ja mainostajien yleisesti tekemät toimenpiteet näyttävät tapahtuuko hintatasossa kasvua vai ei.

Toisena kysymysmerkkinä on hakutulossivun ulkoasun muuttumisen vaikutus luonnollisen hakukoneliikenteen määrään. Hakutulossivun “pinta-alan” näkökulmasta, neljä mainosta tiputtaa luonnollisia hakutuloksia selkeästi alaspäin. On vielä täysin auki miten tämä vaikuttaa orgaaniseen liikenteeseen – vai vaikuttaako mitenkään.

Google on joka tapauksessa päivittänyt hakutulossivujen ulkoasua lisäämällä englanninkielisiin hakutuloksiin erilaista metatietoa – esimerkiksi tietolaatikkoa (knowledge graph), karttoja (Google Maps) ja maksettua tuotelistausta (product listing ads).

Näiden muutosten pohjalta on odotettavissa, että metatietojen merkitys hakukonenäkyvyydelle tulevaisuudessa kasvaa entisestään.

Mitä vaikutuksia hakutulossivujen muutoksilla on?

Muutoksen vaikutuksia niin hakusanamainonnan hintatasoon, taikka luonnollisen hakukoneliikenteen määrään on vielä vaikea ennustaa. Data tulee antamaan vastaukset. Mainostajana en kuitenkaan jättäisi muutoksen mahdollisia vaikutuksia huomioimatta, vaan seuraisin kahden lähikuukauden aikana mitä hakusanamainonnassa ja luonnollisen hakukoneliikenteen määrässä tapahtuu.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.