Tästä lähtien Google painottaa rajusti mobiiliystävällisyyttä

Eetu Karppanen kirjoitti 21.04.2015 klo 08:50 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Tänään monella toimialalla murtuu patoja joiden myötä yrityksistä osa tulee voittamaan ja osa häviämään verkosta saatavaa liiketoimintaa. Google ilmoitti helmikuussa alkavansa painottaa hakutuloksissa sivustojen mobiiliyhteensopivuutta ja tänään 21.4.2015 on tuon muutoksen käyttöönottopäivä. Muutosta on tituleerattu myös huomionarvoisesti nimellä Mobilegeddon.

Koska hakukoneet ovat olennainen osa nykypäivän tiedonhakuprosessia ja verkkosivut monelle yritykselle todellinen myyntikanava tarkoittaa tämä monelle yrityksistä konkreettista muutosta verkosta saataviin tuloksiin. Arvioiden mukaan muutos tulee vaikuttamaan jopa 50 prosenttiin kaikista hakutuloksista ja suurimmat häviäjät ovat luonnollisesti ne sivustot jotka eivät ole huomioineet mobiilia lainkaan.

Mobiilista ja sen tulemisesta on puhuttu jo usean vuoden ajan ja sen huomaa myös Suomen markkinoilla. Olen itse analytiikassa törmännyt useasti mobiilista tulevan liikenteen vuosittaisten kasvuprosenttien olleen kolminumeroisia. Mobiililiikenteen osuudet verkon kokonaisliikenteestä ovat kasvaneet niin suuriksi, että näiden laitteiden käyttökokemusta ei voi olla enää huomioimatta.

Viimeinen hetki toimia

Google valta-aseman suuruudesta on ollut paljolti keskustelua ja tätä osaltaan tukee se, että EU-komissio on ottanut Googlen hampaisiinsa kilpailulain rikkomisesta ja yhtälailla tietosuojalain muutosten myötä hakutulosten poistoista.

Toimialaansa dominoivana yrityksenä Google tekee tällä muutoksella merkittävän linjauksen mihin suuntaan niin verkkosivuja kuin käyttäjäkokemusta verkossa tulee viedä. Lopullisena tavoitteena on kuitenkin saada käyttäjälle relevanttia sisältöä hakutuloksiin, samalla myös varmistaen että sivusto palvelevee käyttäjää mahdollisimman hyvin.

Tämä kaikki vain vahvistaa yksinkertaista määritystä: mitä heikommin palvelet verkossa – sitä vähemmän tulet saamaan liikennettä hakukoneista, joka taas tarkoittaa liiketoiminnalle menetettyjä euroja. Vielä ei ole liian myöhäistä, mutta jos takaraivossa pyörii ajatus siitä, että tällä saattaa olla jotakin vaikutusta liiketoimintaan niin toimenpiteet kannattaa aloittaa heti.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.