Gary Vaynerchuk

Eetu Karppanen kirjoitti 18.01.2016 klo 09:06 kategoriaan Arkista

Hustle. Se on sana, jota Gary Vaynerchuk viljelee ja keneen iskostan mielikuvani sen osalta heti. Gary Vaynerchuk taas henkilönä on hieman jenkkiläisittäin maalattu yrittäjätarina ryysyistä rikkauteen.

Ottaessaan vetovastuun isänsä perustamasta viinikaupasta, onnistui Gary kasvattamaan liiketoiminnan verkkokaupan ja eri markkinointikanavien avulla 50 miljoonaan dollariin. Tätä merkittävämpää kuitenkin oli YouTuben hyödyntäminen markkinointimuotoisesti Wine Library TV:llä. Vloggaamisen ensiaallossa vuonna 2006 videot saivat oman viraalipiikkinsä ja henkilöbrändi oli valmis.

Suosio, näkyvyys ja näkemys mahdollistavat asioita. Hän perusti veljensä AJ Vaynerchukin kanssa sosiaaliseen mediaan erikoistuneen digitoimiston VaynerMedian, jonka asiakkaina on yrityksiä kuten General Electric, Mondelez ja PepsiCo.

Gary on esityksissään puhunut paljon sijoittamisesta ja sijoittanut useampaan alkuvaiheen startuppiin, joista nimekkäimpinä Twitter, Tumblr, Facebook ja Uber.

Gary Vaynerchuk on käytännössä nykypäivän henkilöbrändien osalta tietynlainen malliesimerkki. Digitaalisia kanavia ymmärtävä vaikuttaja, joka on varustettu selkeillä ajatuksilla ja terävillä sanoilla. Unohtamatta digitaalista jalanjälkeä, joka on lähes loputtoman pitkä esiintymisten, sosiaalisen median seuraajamäärien ja 3 kirjoitetun kirjan myötä.

Miten minä liityin herra Gary Vaynerchukin vaikutuspiiriin?

Muistan vielä päivän kun törmäsin kyseiseen nimeen internetissä ensimmäisen kerran. Antti Akonniemi twiittasi videon jonka katsoin ja tavallaan löysin syyn viihtyä herra Vaynerchukin vaikutuspiirissä.

Ylläoleva video herättää kuitenkin ristiriitaisia tunteita, sillä en aivan osta ajatusta maanisesta työnteosta ja loputtoman pitkistä päivistä ilman vapaita. Uskon kuitenkin siihen, että yhden yön menestystarinat tai passiivisen tulovirran saaminen yhtäaikaisesti siemaillen drinkkejä Hawaijilla ovat lottoarpoja.

Punaisena lankana toimiva ajatus kuitenkin intohimolla työn tekemisestä on asia jossa ajatuksemme kohtaavat erityisen paljon. Kovempi työmoraali ja tavoitteellisuus ei myöskään tekisi Suomelle kansakuntana lainkaan pahaa.

Gary Vaynerchuk on ristiriitainen henkilö, joka provosoi ja tuo asioita terävästi esiin. Haastaa ajattelemaan, mutta tuottaa myös lisäarvoa sisällöillään. Jos persoona ei ole vielä tuttu, suosittelen tutustumaan The #AskGaryVee Show:hun sekä herran muihin videoihin. Ainakin, että tiedät kannattaako hänen takia osallistua tämän vuoden Nordic Business Forumiin.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.