”Facebook on kuollut. Kauan eläköön Facebook!”

Eetu Karppanen kirjoitti 18.04.2016 klo 09:14 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Facebookin kuolemaa ja taantumista toistetaan tietyin aikavälein. Mainostajan näkökulmasta Facebook on kuitenkin kaukana kuolleesta. Käytännössä suuri yleisö ja erityisesti ostovoimaiset aikuiset ovat ottaneet palvelun viime vuosina omakseen.

Facebookista on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut yleismedia ja paikka jossa valtaosa yli 25 vuotiaista suomalaisista aikuisista viettää aikaa ja kommunikoi. 68% suomalaisista käyttää Facebookia ja mainonnan kohdentaminen on mahdollista tavalla johon muut valtamediat eivät yksinkertaisesti pysty.

Facebook on matkalla pois sosiaalisen median kanavasta kokonaisvaltaiseki alustaksi

Aasiassa WeChat on yli 650 miljoonalla käyttäjällä muovautunut pikaviestipalvelusta kokonaisvaltaiseksi alustaksi. Liiketoiminnan näkökulmasta palvelun rooli on muodostunut kriittiseksi, sillä niin asiakasviestintää kuin kaupankäyntiä tehdään jo suoraan palvelussa.

Facebook 1,55 miljardilla käyttäjällään on yhtälailla tilanteessa, jossa se ei enää ole ainoastaan sosiaalisen median kanava – vaan kokonaisvaltainen alusta.

Vaikka Facebookin peruskäyttäjältä uupuu edelleen helpot ostomahdollisuudet, on viitteitä tämän tulemisesta ollut jo pidemmän aikaa.

Facebook julkaisi viimeisimmässä F8-tapahtumassaan Messengeriin yhdistettävän bottialustan. Bottien tuomien toiminnallisuuksien osalta vain taivas on rajana. Demokäytössä esiteltiin CNN:än uutispalvelu, mutta jatkossa tarjonta voi olla mitä tahansa transaktionaalista ravintolan pöytävarauksista lentolippuihin.

Viitteinä näistä suuntaviivoista, viimeisten kuukausien aikana Facebook on tuonut myös yrityksille mahdollisuuden hoitaa asiakaspalveluaan Facebook-sivun välityksellä. Uudistuksen yhteydessä verkkosivustolle lisättävään lisäosaan tuotiin viestimahdollisuus, jonka avulla käyttäjä voi lähettää yrityksen omilta verkkosivuilta viestin, joka tulee suoraan yrityksen Facebook-sivujen viesteihin.

Napista lisää liidejä!

Facebookilla on lähtökohtaisesti tiedoissaan merkittävä määrä käyttäjän perustietoja, joten olisi ainoastaan luonnollista että nämä tiedot yhdistettynä transaktioihin/ostomahdollisuuteen tulisivat palveluun jollakin aikaikkunalla.

Vuoden 2015 elokuussa lanseerattu Lead Ads noudattaa osaltaan samaa mekaniikkaa, jossa käyttäjän perustietoja pystytään (hänen niin halutessaan) siirtämään tiedoksi yritykselle yhdellä napin painalluksella. Mainosmuotona Lead Ads on tehokas, sillä se vie perinteisen liidikeräämisen vaiheista lomakekenttien täyttämisen kokonaan pois.

Tässä ja nyt – läsnä livevideoiden kautta

Toisena selkeänä suuntana pois sosiaalisen median kanavasta kokonaisvaltaiseksi alustaksi on livevideoiden tuleminen.

Visuaalisen viestinnän kasvusta on puhuttu pitkään ja niin myös Facebookissa on viimeisen neljän vuoden aikana kuva- ja videosisältöjen määrä kasvanut räjähdysmäisesti. Luonnollisena polkuna staattisten sisältöjen jälkeen on ollut siirtymä entistä enemmän reaaliaikaisuuteen ja nykyhetkeen. Periscope ja Meerkat toivat ensimmäisen aallon livevideoista, jota Facebookin – alustana jossa jo suuret massat ovat – on helppo seurata.

Se mikä Facebookin erottaa mm. Periscopesta on se, että Periscopen ja Twitterin vahva liitos on huomattavasti ohuempi ja usealle mainostajalle merkityksettömämpi kuin olemassaoleva Facebook-yhteisö. Valtaosalla kuluttajabrändeistä ja mainostajista Facebookissa on jo olemassaolevaa yhteisöä, joka vain odottaa sisältöä joka tuo lisäarvoa tai jonka parissa voi viihtyä. Unohtamatta toki, että myös peruskäyttäjälle tämä ominaisuus tuo mahdollisuuden viestiä henkilökohtaiselle kaveripiirilleen.

Mobiili ajaa edelleen Facebookin kasvua

Facebookin osalta pitää kuitenkin muistaa, että palvelua käytetään edelleen ensisijaisesti vapaa-ajalla ja henkilökohtaisten profiilien kautta. Myös Facebook-ryhmien sisällä vallitsevat yhteisöt ovat kasvaneet ja joissain yhteyksissä muodostuneet jopa keskustelufoorumeiden korvaajaksi.

Isossa roolissa mainostajien onnistumisessa ovat edelleen sisällöt ja niiden viihdyttävyys. Vanhana nyrkkisääntönä: joka kymmenes julkaistava viesti saisi itsessään olla suoraan kovaan tavoitteeseen (esim. myyntiin) ohjaavaa.

Facebookissa on selkeästi herätty siihen mitä ja miten käyttäjät sisältöjä kuluttavat. Mainostyökaluun lisättiin äskettäin Facebook Canvas, joka mukailee hyvin pitkälti Snapchatin Discoverista löytyvää sisältöä. Canvasin ajatuksena on tarjota mainostajille työkalu mobiilimainoksiin, jotka mahdollistavat tarinankerrontaa, ovat entistä visuaalisempia ja loppukäyttäjälle helpommin kulutettavia.

Suuressa kuvassa siirtyminen isolta näyttöruudulta pienemmille kasvaa edelleen. Eikä pidä unohtaa, että Facebook omistaa Instagramin, jonka mainontaa hallinnoidaan Facebookin mainostyökalun kautta. Jos mainostaja haluaa tavoittaa Facebookista pois liikkuneita nuoria tai nuoria aikuisia – on Facebook mainostyökalunsa osalta edelleen relevantti. Toki unohtamatta, että Instagramin käyttäjämäärissä isoa liikehdintää tapahtuu juuri vanhempien sukupolvien ottaessa kanavaa käyttöönsä.

Käytännössä Facebook on viimeisen vuoden aikana tehnyt merkittävästi uudistuksia ja ottanut askeleitaan osoittaakseen entistä suurempaa merkitystä mainostajille. Liiketoiminnalle nämä ovat vasta pientä alkuvaihetta suurten alustojen välisessä kilpajuoksussa. Tämän pohjalta en väheksyisi lainkaan Facebookin luomia mahdollisuuksia taikka merkitystä liiketoimintaan kuin myös meidän kaikkien elämään.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Monipuolisesti itsensä likoon laittava verkkokauppias ja digimarkkinoija, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.