5 verkkokaupan trendiä

Eetu Karppanen kirjoitti 21.12.2015 klo 08:27 kategoriaan Verkkokauppa

Verkkokaupan perinteinen myyntimekaniikka muuttuu. Digitaalisesti elämme jatkuvaa murrosvaihetta, josta verkkokauppa näyttelee entistä merkittävämpää roolia. Tässä viisi verkkokaupan trendiä esimerkkien kera.

Perinteinen ostokokemus tulee muuttumaan

Kaupungissa, joka ei nuku koskaan on Casper, joka myy patjoja verkossa. Casper on onnistunut herättämään myös enkelisijoittajien mielenkiinnon, sillä se on kerännyt rahoituskierroksillaan yhteensä yli 69 miljoonaa dollaria.

Dreaming of bacon.

Kuva, jonka Casper (@casper) julkaisi

Brändin ja sivuston sisällöt ovat terävällä kynällä kirjoitettuja. Brändäyksessä on huomioitu ostojen elinkaari mm. tuotelaatikolla, joka sulautuu helposti asiakkaan Instagram-feediin. Tuotevalikoiman osalta ylitarjontaa ei ole, vaan tuotteet tarjotaan rajatusti ja tarkoin valitusti. Vähemmän on enemmän.

so much work to still be done! IM SO EXCITED. The first thing I'm gonna open are my new @casper mattresses

Kuva, jonka King Kylie (@kyliejenner) julkaisi

Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus kasvaa

Koiraharrastajat ovat ilman yleistämistä, aktiivisia ja kiinnostuneita harrastuksestaan. Bark & Co -yrityksen ideologia on selkeästi ollut tarjota koiraharrastajille välineitä joilla lahjoa karvaisia kavereita.

He tarjoavat BarkBox -tilauslaatikkoa, joka sisältää käytännössä kaikkea mitä koiranomistaja rakkaimmalleen voisi haluta antaa. BarkBox-tilauslaatikko on myös ollut alansa yksi merkittävimmistä toimijoista jo useamman vuoden ajan.

Kohderyhmän koukuttamiseen Bark & Co:n alta löytyy myös BarkPost (verkkomedia), BarkShop (tuoteverkkokauppa) sekä BarkBuddy (applikaatio koiranpennun löytämiseksi).

Jokaisen palvelun ytimessä on yhteisö ja halu käydä dialogia käyttäjien ja asiakkaiden kanssa.

Sisällöt muovautuvat tiivimmäksi osaksi verkkokauppoja

Bark & Co:n alla oleva BarkPost on malliesimerkki siitä miten yritykset tulevat haastamaan perinteisiä medioita verkossa. Esimerkkinä BarkPostin “Last Known Living 9/11 Search & Rescue Dog Honored With Dream Day” -artikkeli, jolla on yli 98 000 sosiaalisen median jakoa ja 623 000 interaktiota.

Tämän lisäksi hyviä esimerkkejä Content (e)Commercesta ovat mm. MR. PORTER, Beardbrandin Urban Beardsman ja Nasty Gal.

Osoituksena sisältöjen tiivistymisestä osaksi verkkokauppaa on toiminut myös Thrillist, joka osti vuonna 2010 Jackthreads-verkkokaupan. Vaikkakin syyskuussa 2015 Thrillist ja Jackthreads erotettiin toisistaan omiksi yhtiöiksi, ei tämä silti muuta hyötysuhdetta jonka verkkokauppa saa mediasivuston kautta.

Suomessa lähinnä vastaavia verkkokaupan oman median toimintamalleja on äskettäin aloitettu Nami.fi, joka on Kaalimadon osaomistama.

Asiakas- ja ostokokemukseen panostetaan entistä enemmän

Verkkokauppojen asiakaskokemuksen osalta kilpailu kiristyy entisestään. Nykypäivän asiakkaat ovat vaativia.

Casper tarjoaa 100 päivää aikaa testata patjaa kotona ja palauttaa jos ei miellytä. Zalando lähettää karkeasti 500 000 toimitusta päivässä, joista puolet palautuvat asiakkailta takaisin, veloituksetta. Warby Parker tarjoaa 5 paria silmälaseja kokeiltavaksi 5 päivän ajaksi, jonka jälkeen palautettavat lasit laatikkoon ja takaisin postiin.

Näiden osalta ei voida väittää, että asiakas olisi unohdettu. Kuten missä tahansa liiketoiminnassa, myös verkkokauppojen osalta onnistuneen asiakaskokemuksen tuoma suosittelu on tehokkainta ja edullisinta markkinointia. Kuluttajista 83% kertoo luottavansa läheisten kautta tulevaan suositteluun.

Maksaminen muuttuu ostamiseksi

Teknologian kehityksen myötä maksutavat ovat kehittymässä ja täten maksaminen muuttuu ostamiseksi.

PayPal teki aikoinaan maksamisen helpommaksi, mutta teknologian lähitulevaisuudessa tuomat mahdollisuudet avaavat mullistavia vaihtoehtoja maksamiselle.

Klarna on Klarna Checkout -maksuratkaisunsa osalta jo vienyt verkkokauppamaksamisen askeleen eteenpäin erottamalla osto- ja maksutapahtuman toisistaan. Käytännössä Klarna luotottaa 14 päivän laskulla kaikki asiakkaat, jolloin luottokelpoisten asiakkaiden tilaukset ovat sisällä jo ennen mahdollisia kortti- tai pankkimaksuja.

Maksuvälittäjien osalta kilpailu käy kovana, sillä kansainvälisesti kentällä pelaajia on useita. Äkkiseltään mainittakoon mm. Authorize.net, PayPal (sekä BrainTree), Adyen, Klarna, Alipay ja Stripe. Tässä kisassa kansallisilla maksutavoilla on merkityksensä, jonka myötä on kuitenkin olemassa riski, että paikallisen markkinan toimijat eivät välttämättä pärjää kansainvälisesti. Maksuvälittäjät tarvitsevat käyttäjämassaa, jota ilman liiketoimintaa ei ole olemassa.

On myös mielenkiintoista nähdä milloin esimerkiksi älypuhelinten sormenjälkitunnistaminen menee siihen pisteeseen, että verkkokauppaostoksien maksamisen voisi varmistaa painamalla sormenjälkensä älypuhelimeen.

Kiteyttäen 5 verkkokaupan trendiä

Tässä vielä kiteyttäen viisi trendiä:

  • Perinteiset ostotavat ja -kokemukset tulevat muuttumaan merkittävästi
  • Elävät yhteisöt, yhteisöllisyys ja vuorovaikutus ottaa entistä merkittävämpää roolia
  • Sisältöjen merkitys verkkokauppojen ostoputkessa luo mahdollisuuksia kasvulle
  • Voittajakaupat palvelevat asiakasta (ja hänen ostokokemusta) kaikin mahdollisin keinoin
  • Maksuvaihe unohdetaan ja siirrytään vain ostamiseen

Näistä edes muutamaa noudattamalla on verkkokaupan kuin verkkokaupan mahdollista erottautua kilpailijoistaan. Näillä eväillä siis kohti uutta ja entistä parempaa vuotta!

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.