447 päivää asiakkaana

Eetu Karppanen kirjoitti 23.12.2018 klo 14:14 kategoriaan Arkista

Kirjoitin aiemmin miltä tuntui olla sata päivää asiakkaan puolella. Kirjoituksesta poiki kaksi konkreettista toivetta kirjoittaa myöhemmistä vaiheista, joten tässä nyt 200 365 447 päivän kokemukset Kekäleellä työskentelystä.

Myyjät soittaa aina väärään aikaan

Olen säilynyt isoimmalta myyjärumbalta, todennäköisesti sen takia että omat yhteystiedot eivät ole olleet avoimina meidän verkossa. Tästä johtuen kollegani, meidän markkinointipäällikkö Jere saa kopata valtaosan omaa työpöytääni liippaavista yhteydenotoista. Sori tästä.

Niiden myyjien kanssa jotka kuitenkin osaavat tavoitella allekirjoittanutta on satunnaisesti mukavaa ja toisinaan epämukavaa. Välillä myyjien yhteydenotot aiheuttaa otsan kurtistamista, joka valitettavasti väkisinkin johtaa lievään asenteellisuuteen kun yhteydenottoja tulee. Pääsääntöisesti ärsytystä synnyttää puhelinsoitot ei tallennetuista numeroista, jotka tuntuvat usein tulevan aina omaa työrytmiä häiritsevään aikaan. Tämän seurauksena olenkin löytänyt itsestäni ikävän piirteen jossa tietoisesti jätän puhelimeen vastaamatta. Realisoi myös samalla sitä, että asiakkaan ostamista voi yrittää vauhdittaa, mutta se menee poikkeuksetta siinä tahdissa kuin asiakas itse tahtoo.

Toinen seikka jonka olen huomannut on, että joissain yrityksissä on ohjeistettu tavoittelemaan aina ylintä johtoa, joka ampuu valitettavan usein itseään jalkaan. Keskijohto on olemassa syystäkin ja fiksuissa yrityksissä ymmärretään jakaa (päätöksenteko ja budjetti)vastuut ylhäältä alaspäin, jolloin toimitusjohtajan tavoittelu harvemmin tuottaa myyjälle toivottuja tuloksia.

Ilokseni kuitenkin myyjäkonsultin viitan alla kulkeneena, on paljon helpompaa vastaanottaa kaikkia yhteydenottoja sekä myös operoida niitä myyjien ansaitsemalla tavalla. Ehkä isoin eroavaisuus jota olen tietoisesti keskusteluissa lähtenyt aina hakemaan on läpinäkyvyys ja avoimuus, että missä mennään. On myyjänkin helpompi ymmärtää pystyvätkö he auttamaan tai onko ajankohta syystä tai toisesta vain väärä. Pöydälle kun ei myöskään mahdu loputtomasti niitä kaikkia kiiltäviä ja uusia juttuja.

30 minuuttia etäpalaverille riittää enemmän kuin hyvin

Erilaisten teknologiaratkaisuja tai softapalveluita tuottavien yritysten kanssa olen todennut hyväksi keinoksi sopia demot aina etänä ja 30 minuutin aikaikkunalla.

Jos vastapuoli ei pysty esittelemään tuotetta tai herättämään selkeää kiinnostusta tuossa ajassa on kyseessä vain ajanhukkaa. Tehostaa hyvin omaa ajanhallintaa ja viikon kalenteria.

Olen myös pyrkinyt sopimaan ”uusien” tahojen kanssa palaverit tyypillisesti yhdelle päivälle. Tällöin ne toki ovat itselleni sosiaalisesti kuormittavampia, mutta käänteisesti mahdollistavat muiden päivien olevan tehokkaampia rutiinipäiviä.

Hyvät kumppanivalinnat tekevät yhteistyöstä oikeasti kivaa

Tätä ei toimittajapuolella ja palveluntarjoajana kyennyt oikeasti edes ymmärtämään. Asiakkaana yhteistyö sellaisen kumppanin kanssa, jossa yhteistyö on hedelmällistä ja jatkuva tekeminen tuntuu siltä, että oikeasti saavutetaan tahdottuja asioita, tuntuu järisyttävältä.

Käytännössä merkittävimmän osan näistä kiitoksista voin osoittaa Solteqin Simo-Pekka Tuiskulle, jonka kanssa integraatioprojektit ovat olleet helpompia kuin olisin koskaan kyennyt uskomaan.

Projektia projektin perään

Koko vuosi (+ pari kuukautta) on tuntunut siltä, että kun yksi projekti päättyy, toinen alkaa. Näiden yhteydessä olen tietoisesti palauttanut päähäni kuitenkin ne hetket, kun ollaan saatu jotain näkyvää ulos. Takana on nyt yksi Magento 2 –verkkokauppauudistus, jonka kanssa taival oli aika pitkä ja teknisesti haastava. Taputan silti itseäni selkään onnistuneesta projektin läpiviennistä, sillä huhtikuun ja tämän päivän välillä ovat kaikki mittarit vihreällä ja kulunut joulukauppa sujunut enemmän kuin hyvin.

Toinen isohko jumppa tehtiin asiakasmarkkinoinnin kanssa, kun heitettiin edeltävällä sähköpostijärjestelmällä vesilintua ja siirryttiin Custobarin asiakkaaksi. Näin yli puolen vuoden kokemuksella on ilo huomata, että ollaan saatu meidän koko kanta-asiakkaille tapahtuvaa markkinointiviestintää oikeasti kohdennetummaksi. Oikeat työvälineet avaa kyllä laajasti mahdollisuuksia tulevaisuuden tekemisessä.

Tällä hetkellä työpöydällä on useampia prosesseja tehostavia integraatioita ja työkalujen käyttöönottoja. Ei mitään edeltämainittujen kokoluokassa, mutta ihan oikeita bisneskeissejä ja sikäli aina oman projektin kokoisia kuitenkin. Fiilis on sellainen, että ensi vuonna kun päästään ulosmittamaan tehoja kunnolla, tulee vuodesta todella mielenkiintoinen.

Kun se työaika ei vain riitä mihinkään

Työpäivien tunnit eivät vain riitä. En myöskään usko, että kukaan oikeasti itseään vakavasti ottava tietotyöläinen pärjää jatkuvasti 7,5h työajalla. Tai jos pärjää niin mietityttää, että kuinka paljon jäi pöydälle sen vuoksi.

Tämän seurauksena loppukesästä avattiin ensimmäiset rekryt meidän Helsingin tiimiin, jonka myötä nuppiluku on nyt kolminkertaistunut (kolmeen). Tässä hetkessä näkee jo selkeästi kuinka nämä uudet tekijät ovat vapauttaneet aikaa monenlaiseen uuteen. Ollut jopa sellaisia hetkiä, että kerkeää tekemään sitä ei-kiireellistä, mutta tärkeää – eli suunnittelua ja ajattelua.

Toinen homma kiireisen kalenterin kanssa on ollut se, että valtaosa oikeasti mielenkiintoisista seminaareista ja tapahtumista aloittaa markkinointinsa aina liian myöhään. Viikko tai kaksi varoaikaa on vain liian lyhyt, kun joskus jopa kuukausi tekee tiukkaa. Harvemmin sitä seminaarin vuoksi alkaa uudelleenjärjestelemään kalenteria. Erityisesti, kun meidän organisaatio ei ole missään nimessä niitä yrityksiä, jossa haaskataan aikaa istumalla turhissa (sisäisissä) palavereissa.

On myös ollut todella mukavaa huomata konsulttitakin vaihtuneen asiakkaan takkiin. Enää ei tarvitse myydä – tai tarvitsee, mutta sisäisesti, joka on huomattavasti mieluisampaa kuin ulkopuolella. Toiselta puolelta on kuitenkin ikävä sitä loputonta ihmisten tapaamista, esiintymistä, uusien myyntikeissien kutsua ja sitä tietynlaista pakkoa heittäytyä, mikä on kuitenkin kovin erilainen myyjäpuolella kuin organisaation sisällä.

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.