23 työkalua digitaaliseen markkinointiin

Eetu Karppanen kirjoitti 23.02.2016 klo 10:37 kategoriaan Digitaalinen markkinointi

Verkkomarkkinoijan maailma on täynnä työkaluja joiden tarkoituksena on päästä tekemään digitaalista markkinointia kattavasti – sekä myös antamaan lisää tietoa ja ymmärrystä oman toiminnan kehittämiseksi.

Edellisviikkoisen kirjoituksen osalta käsittelin digitaalisia työkaluja lähinnä nykypäivän asiantuntija- ja tietotyön kulmasta.

Tämä kirjoitus sisältää omassa käytössä hyväksi ja toimiviksi koetut välineet joiden avulla digitaalista markkinointia kyetään tekemään tehokkaasti.

Verkkosivut

Google AnalyticsVälttämättömyys jokaiselle verkkosivustolle. Yksinkertaisesti antaa kävijätilastoja verkkosivustolta. Eteenpäin vietynä toimii kuitenkin liiketoiminnan, markkinoinnin, verkkosivujen kehitystoimenpiteiden tai sisältöjen ohjaamiseen.

Hotjar – Yhdessä paketista ketterästi monta eri työkaluja verkkosivuihin ja analytiikkaan. Hotjarin avulla saat huokeaan hintaan lämpökartat (heatmaps), rullauskartat (scroll maps), kyselyt, kävijänauhoitukset sekä paljon muuta. Hotjarin avulla verkkosivuston kehityksessä ja ongelmanratkaisussa vain mielikuvitus on rajana.

Typeform – Kyselytyökaluja on lukemattoman monta, mutta Typeform on käytössäni johtuen sen helppokäyttöisyydestä ja muokattavuudesta. Aiemmin kyselyissä olen käyttänyt mm. Google Formsia kuin Polldaddya, mutta tällä hetkellä Typeform on pitänyt kultamitalia onnistuneesti hallussaan.

typeform-1200x420

Google Tag Manager – Vaikka syvemmät koodaustaitoni ovat rajoittuneet, niin Google Tag Manager on loistava työkalu verkkosivustojen skriptien hallinnointiin ja sivuston analytiikan tehostamiseen. Tag Managerin osalta kopioi-ja-liitä-miehenä Google ja Simo Ahavan blogi on ollut pelastus, jonka avulla Google Analyticsiin on saatu liitettyä monimuotoisesti tapahtuma- ja konversioseurantaa joka ei perinteisellä Google Analytics-asennuksella ole ollut mahdollista. Tag Manager palvelee usein myös niiden organisaatioiden osalta joissa markkinointiin liittyvien seurantakoodien lisääminen verkkosivuston lähdekoodiin on syystä tai toisesta vaikeaa ja hidasta.

Builtwith – Builtwith kertoo sivustosta tietoa, johon muuten pääsee kiinni vain sivuston lähdekoodin kautta – jos sieltäkään. Builtwithin avulla näkee sivustolla käytettävän alustan, julkaisujärjestelmän (CMS), mainosjärjestelmät, seurantakoodit ja pääasiallisesti kaikki vakiintuneet apuvälineet. Builtwith löytyy lisäksi selainlisäosina.

Digitaalinen markkinointi

Mainostyökalujen näkökulmasta kaksi lempisuosikkiani ovat Google sekä Facebook. Nämä kansainväliset jättiläiset ovat syöneet entistä suuremmissa määrin osuuksia suomalaisten organisaatioiden mainosbudjeteista, joka johtuu osaltaan tavoitetun kohderyhmän suuresta koosta, hyvästä kohdentamisesta ja käyttöönoton helppoudesta.

Google AdWords – AdWords löytyy arkipäivisin milteinpä poikkeuksetta selaimen välilehdistä. Johtuen Suuntauksenkin palveluista löytyvästä hakusanamainonnasta saatan olla hieman jäävi kehumaan tätä, mutta kehun silti. AdWords-mainonta ei itsessään ole rakettitiedettä, mutta pitää sisällään paljon yksityiskohtia jotka muodostavat toimivan kokonaisuuden. AdWordsin käytännön parhaat puolet ovat: kuka vaan voi aloittaa mainostamisen, maksat vain klikkauksista, ei budjettirajoituksia ja mahdollisuus tavoittaa käyttäjät kaikissa eri vaiheissa tiedonhausta ostamiseen.

Facebook AdsFacebook on viimeisten vuosien aikana demokratisoitunut Suomessa. Tämä on tuonut mahdollisuuden tavoittaa suuret yleisöt Facebookin mainostyökalulla. Kohdentamisen näkökulmasta unelmatyökalu, sillä halutun kohderyhmän rajaaminen onnistuu useilla kymmenillä tavoilla – halusitpa sitten tavoittaa vain hevosharrastajat tai kaikki 35-vuotiaat miehet Porista. Facebookin mainostyökalulla pääsee muuten nykyään mainostamaan myös Instagram-käyttäjille.

facebook-mainonta-power-editor-867x450

Sähköpostimarkkinointi

MailChimp* – Sähköpostimarkkinoinnin työkaluissa on mielestäni ollut jo useamman vuoden ajan ylitarjontaa. Siinä suhteessa olen lojaalisti käyttänyt MailChimpia edelleen, sillä olen kokenut palvelun voittavan monet kilpailevat vaihtoehdot. MailChimp on helposti lähestyttävä, pitää sisällään ketterän automaation ja ennenkaikkea kotimarkkinoita ajatellen toimivan lokalisointimahdollisuuden. Kilpailevina vaihtoehtoina toimivat mm. Campaign Monitor ja automaatiopuolella Drip sekä ActiveCampaign. Nämä palvelut tulevat saamaan lähitulevaisuudessa testijaksonsa, jonka jälkeen katsotaan vieläkö MailChimp palvelee toivotulla tavalla.

Sisältömarkkinointi ja ideointi

Buzzsumo – Jos viraalisisällöt ja sosiaalisen median jakomäärät kiinnostavat – on Buzzsumo ehdoton. Toimii todella hyvin sisältöjen ja aiheiden ideointiin.

Reddit – Olipa aihe mikä tahansa, on siitä hyvin suurella todennäköisyydellä keskustelua Redditissä. Reddit on käytännössä suuren yleisön ja paneutuneiden harrastajien paikka, joka toimii lähes täysin yhteisön määrittelemin ehdoin.

Quora – Quora on käytännössä Q&A-kanava (questions & answers), eli pohjaa ideansa kysymyksiin joihin vastataan. Olipa kysymyksenä sitten why do super rich people want to get richer tai how old is the average police dog when retired – löytyy Quorasta usein jotain haluttuun aiheeseen liittyen.

Google Trends – Google Trends auttaa hahmottamaan Googlen määrittämällä mittakaavalla hakumäärien/kysynnän kasvua tai laskua suhteessa toisiinsa.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Moz – Ehdoton työkalu kun halutaan ymmärtää paremmin missä asemassa sivusto on hakukoneissa ja miten tehdyt toimenpiteet vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Mozilla on myös verkkosivuston linkkien/maineen tarkastamiseen tarkoitettu Open Site Explorer. Unohtamatta Rand Fishkinin todella laadukkaita Whiteboard Friday -videoita joissa käsitellään kattavasti monesta eri näkökulmasta sisältömarkkinointia ja hakukoneoptimointia.

SEMRush – Verkkosivustojen kilpailuasetelman ja sen ymmärtämiseen SEMRush toimii hyvänä apuvälineenä. Palvelu luo käytännössä yksinkertaisen koostesivun ja raporttien kautta selkeän näkemyksen verkkosivuston nykytilanteesta.

semrush-1025x450

Yoast – WordPress on julkaisujärjestelmien osalta hyvin vakiintunut. Yoast SEO -lisäosa WordPressiin käytännössä korjaa teknisen hakukoneoptimoinnin kulmasta valtaosan asioista suoraan ilman ns. kovakoodausta. Kyseisen lisäosan avulla saa tehtyä helposti yksittäisten sivujen/artikkelien hakukonenäkyvyyden muokkauksia mm. otsikoiden, kuvaustekstien (meta description) ja muiden vaikuttavien tekijöiden osalta. Lisäksi Yoast antaa kevyitä ohjeita hakukoneystävällisen sisällön luomiseksi.

Google Keyword Planner – Google Keyword Planner tarjoaa työkalun Googlesta tehtävien hakumäärien kartoittamiseksi sekä avainsanojen ideointiin. Isoimpana ongelmana Suomen markkinakoosta johtuen on kuitenkin hakumäärien vähäisyys, josta johtuen joudumme tyytymään pääasiallisesti yhden ja kahden sanan hakuyhdistelmiin. Keyword Plannerin lisäksi tukityökaluna myös Keywordtool antaa usein lisää virtaa kartoituksiin ja ideointiin.

Työkaluista ja eri palveluista erityisen kiinnostuneena, haluaisinkin mielelläni kuulla että mille työkalulle mielestäsi olisi pitänyt antaa kunniaa näillä työkalulistoilla? Tässä vielä linkki ensimmäiseen osaan.

Jäikö joku ehdottomasti uupumaan?

Kirjoittaja: Eetu Karppanen
Vahvan digimarkkinointitaustan omaava eCommerce Manager ja sivutoiminen verkkokauppias, jonka kotisatama on Helsingissä. Intohimon syviä tunteita herättävät mm. verkkokauppa, digitaalinen markkinointi, mainonta ja katukulttuuri.


TILAA UUTISKIRJEENI JA SAAT SATUNNAISESTI KURATOIDUN LISTAN LOISTAVIA SISÄLTÖJÄ KOSKIEN LIIKETOIMINTAA VAHVALLA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KULMALLA.